Στις 11 Οκτωβρίου ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου για τον Βιωματικό Τουρισμό, που έλαβε χώρα στη Σαντορίνη, υπό την αιγίδα του Δήμου Θήρας. Με θέα την Καλντέρα, περίπου πενήντα ομιλητές από επτά χώρες τοποθετήθηκαν ως προς τη νέα τάση που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια τουριστική αγορά.
Ο λόγος για τον βιωματικό τουρισμό, που έχει στόχο να εξασφαλίζει εκείνες τις εμπειρίες στους ταξιδιώτες που θα τους επιτρέψουν να γνωρίσουν σε βάθος τον πολιτισμό, την κουλτούρα, την ιστορία, τη γλώσσα, τη γαστρονομία του προορισμού που επισκέπτονται, αλλά και τους ανθρώπους, τα ήθη και τα έθιμά τους. Μέσα από αυθεντικές εμπειρίες θα μπορούν να βιώσουν άμεσα το πνεύμα και τη φιλοσοφία κάθε τόπου και να αποκτήσουν ισχυρότερο δεσμό μαζί του. Ο πολιτισμός, η οικολογία, η εκπαίδευση και ο εναλλακτικός τουρισμός αποτελούν τους βασικούς πυλώνες του βιωματικού τουρισμού πάνω στους οποίους κάθε επιχείρηση καλείται να χτίσει το δικό της, μοναδικό προϊόν.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το πιλοτικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται στα νησιά Iles de la Madeleine στο Κεμπέκ του Καναδά – ένα σύμπλεγμα έξι νησιών στoν κόλπο του Saint Lawrence. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του εγχειρήματος, Jason Bent, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα νησιά πήραν μέρος, έναντι μικρής χρηματικής συμμετοχής, σε σεμινάρια και έλαβαν καθοδήγηση ώστε να διαμορφώσουν εργαστήρια και εμπειρίες για τους επισκέπτες τους. Για παράδειγμα, το τυροκομείο Pied de Vent προσφέρει πλέον περιήγηση στη φάρμα, το κοινό ακολουθεί τον κτηνοτρόφο στις καθημερινές του εργασίες και έπειτα παρακολουθεί τον τρόπο που φτιάχνονται τα τοπικά τυριά πριν τα δοκιμάσουν. Μαθήματα αργυροχρυσοχοΐας, κεραμικής ή φυσητού γυαλιού προστίθενται στην ατζέντα των ταξιδιωτών.
Το ρόλο που διαδραματίζει η γλώσσα στον τρόπο που σχετίζονται οι επισκέπτες μ’ έναν τόπο τόνισε -με τη σειρά της- η Ιφιγένεια Γεωργιάδου από το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού στη Σαντορίνη. Το Κέντρο προσφέρει μαθήματα εκμάθησης Ελληνικών σε ξένους επισκέπτες – συνήθως φοιτητές, διερμηνείς και πολύγλωσσους ανθρώπους με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αγάπη για την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελλάδας. Η εκπαίδευση και η γνώση συνδυάζονται με τις διακοπές σε αυτό το νέο προϊόν, ενώ τα μαθήματα που προσφέρονται ποικίλλουν και διαρκούν από δύο εβδομάδες έως και τρεις μήνες. «Είναι μια εμπειρία που φέρνει τους επισκέπτες πιο κοντά με τον τοπικό πληθυσμό και την αυθεντικότητα της κοινωνίας», όπως τόνισε η εισηγήτρια.
Στα χαρακτηριστικά παραδείγματα του βρετανικού Beamish Museum και του Tenement Museum στη Νέα Υόρκη αναφέρθηκε, τέλος, η Mαρία Γράβαρη-Μπάρμπα, διευθύντρια του Ινστιτούτου Ερευνών και Ανώτερων Σπουδών για τον Τουρισμό του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Στο πρώτο, οι επισκέπτες καλούνται να γυρίσουν πίσω το χρόνο και να περιηγηθούν ένα θεματικό πάρκο που λειτουργεί ακριβώς όπως λειτουργούσε η βρετανική κοινωνία το 1900. Τράπεζες, αυτοκίνητα, φούρνοι με ψωμιά και γλυκά εκείνης της εποχής δίνουν κυριολεκτικά μια γεύση για το πώς ζούσαν οι άνθρωποι τότε. To νεοϋορκέζικο Tenement Museum, πάλι, αφηγείται την ιστορία της μετανάστευσης στην Αμερική. Σε ένα κτίριο το οποίο προσέφερε στέγη σε 7.000 μετανάστες από είκοσι διαφορετικές χώρες κατά το διάστημα 1863-1935 μπορεί κανείς να δει από κοντά τα διαμερίσματα εκείνων των ανθρώπων και να μάθει την προσωπική τους ιστορία, τις προκλήσεις και τα εμπόδια που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν ανάλογα με την εθνικότητα και το θρήσκευμά τους.
Το 1ο Διεθνές Συνέδριο για τον Βιωματικό Τουρισμό, που διοργάνωσε η εταιρεία Ηλιότοπος Συνέδρια σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, είναι το 11ο κατά σειρά IMIC. O διάλογος μεταξύ ακαδημαϊκών, ερευνητών και επιχειρηματιών αναμένεται να συνεχιστεί τον Οκτώβριο του 2016, με τη διοργάνωση του 2ου Συνεδρίου γι’ αυτήν τη νέα τάση στο χώρο του Τουρισμού.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram