Nbaxevanis

Europlan
KOSA
STORIES

Εμμετρες αγγελίες: Μια καινοτομία από την Κρήτη με αγάπη στην ποίηση!

ΜΗΛΟ
DROP Palermo TECH HUB
Cosmos

Οι πρόγονοί μας είχαν μεγάλη αγάπη στην ποίηση. Όλες οι εφημερίδες αφιέρωναν στήλες ολόκληρες, όπου οι αναγνώστες, και κυρίως οι αναγνώστριες, επιδείκνυαν το ταλέντο τους.

Το θέμα ήταν συνήθως ρομαντικό ή σκωπτικό, χωρίς να λείπει και ο έμμετρος σχολιασμός της επικαιρότητας, με πρωτοπόρο βέβαια τον Σουρή. Πώς θα μπορούσε λοιπόν να λείψει και η έμμετρη αγγελία, καθώς και η ρεκλάμα; Κάποιος έπρεπε να κάνει την αρχή…

NOVA

«Η ωραία αυτή καινοτομία δεν μας έρχεται από την Αμερική. Αλλ’ από μίαν μεγάλην νήσον της Ελλάδος με αξιόλογον πνευματικήν κίνησιν. Η συμπαθής αυτή πρωτοτυπία δεν είνε άξια μικράς προσοχής δια δύο κυρίως λόγους.

Α. Διά των στίχων, ήγουν δια των παντός μέτρου, αρίστου και μη, ποιημάτων η κάθε διαφήμισις και του πεζοτέρου είδους θα διαβάζεται ευχαρίστως από όλους. Και οι πλέον απαισιόδοξοι θα ημπορούν μετά φαιδρότητος να διαβάζουν και την ρεκλάμα των γραφείων κηδειών ακόμη, τα οποία δεν θα έχουν πλέον τον σημερινόν μακάβριον χαρακτήρα. Π.χ.

Ο κόσμος είνε μάταιος
Η κοινωνία αηδία
Κι’ η δόξα εις τον άνθρωπον
Μία καλή κηδεία.

 

Mechanical Solutions
sitaras_for_20_nov_2020_photo_2

Β. Θα εύρουν εργασίαν όλοι οι ποιηταί –αποτυχημένοι και μη- εις τας διαφημιστικάς εταιρείας. Και μάλιστα θα καλλιεργηθή νέον είδος ποιήσεως –της διαφημιστικής- το οποίον υπάρχει ελπίς να επισκιάση όλα τα άλλα –την θρηνολογίαν, την ερωτολογίαν, την ανοησιολογία κτλ. Και οι διαπρέποντες εις την διαφημιστικήν ποίησιν θα γίνωνται το ταχύτερον –εντός μιάς εβδομάδος- Ακαδημαϊκοί ή τουλάχιστον Υπουργοί, διότι θα γνωρίζουν πώς και ποιους να διαφημίσουν δια να τους υποχρεώσουν.

Εκτός αυτού θα αναπτυχθή –όπερ σπουδαιότερον- μία ευγενής ποιητική άμιλλα μεταξύ των καταστηματαρχών. Και ίσως –ώ δυστυχία!- συσταθή κατ’ αρχάς ειδικόν «Ποιητικόν Διαφημιστικόν Τμήμα» εις το Υπουργείον Εργασίας και αργότερα ιδιαίτερον Υπουργείον «Εμμέτρου Ρεκλάμας».

Διότι δεν ημπορεί να ισχυρισθή κανείς τώρα ότι η δίστιχις διαφήμισισς του παρά την παλαιάν συνοικίαν Νεαπόλεως ξενοδοχείου του Ξύδη, εις τον «Ρωμηόν» του Σουρή, ήτο το νον πλους ούλτρα. Έλεγεν απλώς

Στο ξενοδοχείο Ξύδη
Δυό στο λάδι, τρείς στο ξύδι
Κάπως πιο εξελιγμένη έμμετρος διαφήμισις των αειμνήστων εκείνων τσιγαρέττων Ζάννου και Ρώς. Αλλά και αυτή –αν και επρόκειτο περί καπνού- με όχι υψηλάς εξάρσεις. Με δειλά ποιητικά φτερουγίσματα
Μεσ’ τους καπνούς
Που ο νους φτερουγίζει
Για να περνάη ο καιρός
Απ’ όλους απαλώτερα μυρίζει
-κι’ είνε ο πλέον γλυκερός-
Ο καπνός του Ζάννου και Ρώς.

 

emmetro-3

Σήμερα έρχεται η σοβαρά αγγελία της συμπαθεστάτης επαρχιακής εφημερίδος, η οποία μας πληροφορεί ευχαρίστως:

«Έμμετροι Αγγελίαι»

Από σήμερον καθιερώνομεν την παρούσαν στήλην των εμμέτρων αγγελιών. Ειδικοί συντάκται (εμείς στας Αθήνας δεν απεκτήσαμεν ειδικούς συντάκτας του στίχου δυστυχώς!) ανέλαβον την έμμετρον διαφήμισιν των διαφόρων επιχειρήσεων που επιθυμούν να διαφημισθούν εμμέτρως…

Ως πρώτον δείγμα διαφημίσεως παρατίθεται το έμμετρον ελεγείον ενός χαλκουργείου

Του κυρίου Κωστή το Χαλκουργείον
παρά τα Δερμιτζίδικα
το καλλιτεχνικόν
είνε το καλλίτερον
και εκ των ακουστών
και από απόψεως τέχνης
και ευσυνειδησίας, μοναδικόν
Και η μεν ωραία έμμετρος αυτή διαφήμισις δεν τελειώνει εδώ. Πρέπει όμως να τελειώσω εγώ –ίσως χάριν ομοιοκαταληξίας-
Την συνέχειαν ελπίζω να ίδωμεν όχι μόνον εις τας εφημερίδας της καινοτομησάσης επαρχίας, αλλά και εις τας Αθηναϊκάς. Ζήτημα υπομονής απλώς!».

(«Πατρίς», 1935, Δημήτρης Λαμπίκης)

Θωμάς Σιταράς, Συγγραφέας-Αθηναιογράφος, FB: Σιταράς Θωμάς


- Ακολουθήστε το cna.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram


Οροι ανάγνωσης

Yiannis Jewellery

Σχετικά άρθρα

Back to top button