Πρόκειται για μία φυσική εξέλιξη των πραγμάτων. Μετά από την φούρια της προηγούμενης πενταετίας, όπου όλοι έσπευσαν να πιάσουν με περισσή βιασύνη τα πόστα της ηλεκτροκίνησης, τα πράγματα αρχίζουν να κατασταλάζουν. Και είναι πια ξεκάθαρο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι εταιρίες που τα παράγουν μπαίνουν πλέον σε μία τεχνολογική και κατασκευαστική κανονικότητα.
Μια κανονικότητα που θέλει την VW να επιδιώκει την παγκόσμια πρωτιά το αργότερο μέχρι το 2025, κινούμενη με την σιγουριά της επικράτησης σε ένα άτυπο ντέρμπι με την Tesla. Κάτι που υποχρεώνει τη γερμανική εταιρία να έχει παρουσία σε κάθε κατηγορία ακόμα και με ειδικές εκδόσεις για ειδικές αγορές (βλέπε Κίνα). Και να λανσάρει πολλά νέα μοντέλα που αρχίζουν να έρχονται κατά ριπάς, έχοντας πλέον κατασταλάξει σε ένα βασικό τεχνολογικό μοτίβο και έναν ξεκάθαρο οδικό χάρτη των τεχνολογικών εξελίξεων.
Η δεύτερη μορφή της κανονικότητας έχει να κάνει με την εφαρμογή και στα ηλεκτροκίνητα των εμπορικών ηθών που ήδη υπάρχουν στα συμβατικά μοντέλα. Όπως για παράδειγμα την σταθερή ακολουθία του κλασικού SUV από την αντίστοιχη έκδοση με το «κουπέ» αμάξωμα, όπου μια επικλινής οροφή και κάποια πιο «ψαγμένα» πίσω φωτιστικά σώματα, προσδίδουν μια -έστω και τύποις- πιο σπορ διάσταση στο εκάστοτε νέο μοντέλο.
Αυτή τη νέα κανονικότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλες τις της εκφάνσεις της εκφράζει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο το νέο ID.5. Ένα ακόμα ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρίας που πατά στην ήδη δοκιμασμένη και αποδοτική συνταγή. Και το οποίο έχει ως στόχο να προσελκύσει ένα πιο lifestyle και νεανικό κοινό, που προκρίνει την αισθητική ενός δυναμικού crossover από την τετράγωνη λογική και πρακτικότητα ενός τυπικού SUV.
Ουσιαστικά μιλάμε για την coupe εκδοχή του ID.4, κάτι αντίστοιχο δηλαδή που ήδη έχει γίνει μέσα στο γκρουπ με το Q4 e-tron και το Q4 e-tron Sportback (και με τiς παρόμοιες εκδόσεις του Skoda Enyaq). Ως εκ τούτου το ενδιαφέρον ως προς την σχεδιαστική προσέγγιση επικεντρώνεται στο τμήμα από την μεσαία κολόνα και πίσω, μιας και εμπρός οι αλλαγές είναι ελάχιστες έως και μη αναγνωρίσιμες.
Στο πίσω μέρος λοιπόν έχουμε μία κλασική περίπτωση αυτής της προσέγγισης όπου η οροφή αποκτά μεγαλύτερη κλίση και ολοκληρώνεται με ένα επανασχεδιασμένο πίσω μέρος, με λίγο διαφορετικά φωτιστικά σώματα και νέας σχεδίασης προφυλακτήρες, μαζί με την πολύ όμορφα ενσωματωμένη αεροτομή. Η αλήθεια είναι πάντως ότι το ID.5 δείχνει σαφώς πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό από κοντά παρά από τις φωτογραφίες, με αναλογίες που κολακεύουν πολύ περισσότερο την γενικότερη αισθητική προσέγγιση της εταιρίας στα μοντέλα ID., και προσδίδουν έναν εκλεπτυσμένο δυναμισμό που λείπει από το πιο χαμηλών τόνων ID.4.
Oι διαστάσεις παραμένουν σχεδόν ίδιες, τόσο σε ότι αφορά το αμάξωμα, όσο και το μεταξόνιο της πλατφόρμας ΜΕΒ η οποία όπως είναι αναμενόμενο χρησιμοποιείται και εδώ, για τρίτη κατά σειρά φορά. Η μόνη αξιοσημείωτη διαφοροποίηση έχει να κάνει με τον χώρο των αποσκευών, ο οποίος αντί να μειωθεί αυξήθηκε στα 549 λίτρα από τα 543 λίτρα που είναι στο ID.4.
Οι χώροι για τους επιβάτες παραμένουν ως είχαν, δηλαδή κορυφαίοι για ένα αυτοκίνητο αυτών των διαστάσεων. Οι πίσω καθήμενοι έχουν κάπως λιγότερο αέρα πάνω από τα κεφάλια τους σε σχέση με το ID.4, όχι όμως σε σημείο που να γίνεται ενοχλητικό. Αυτό που ίσως ενοχλήσει λίγο παραπάνω είναι ο περιορισμός της ορατότητας προς τα πίσω, λόγω της νέας σχεδίασης, αν και οι κάμερες και οι αισθητήρες έχουν περιορίσει σημαντικά τις απαιτήσεις μας σε αυτόν τον τομέα.
Η υπόλοιπη εικόνα του σαλονιού παραμένει όπως την έχουμε γνωρίσει στο ID.4, συνοδευόμενη από τα θετικά σχόλια για την σχεδίαση και την εργονομία αλλά και κάποια παράπονα που έχουμε εντοπίσει σε ό,τι αφορά τις επιλογές των υλικών ιδίως στα χαμηλότερα σημεία του ταμπλό. Η είδηση εδώ είναι ότι υπάρχει εγκατεστημένο το νέο λειτουργικό 3.1 για το σύστημα πολυμέσων, κάτι που έχει ευδιάκριτα αποτελέσματα στην τακτοποίηση του χαοτικού user interface των πρώτων μοντέλων αυτής της γενιάς.
Συνεχίζουν, όμως, να υπάρχουν οι επιφάνειες αφής αντί για φυσικούς διακόπτες οι οποίες θέλουν τον χρόνο τους για να τις συνηθίσεις. Ενώ και οι διακόπτες στο τιμόνι παραμένουν περισσότερο ευαίσθητοι από όσο χρειάζεται, με αποτέλεσμα να ενεργοποιούνται αν δεν προσέξεις κατά την διάρκεια μιας στροφής.
Οι οθόνες παραμένουν δύο, μία 5,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και μία 12,0 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό για το σύστημα πολυμέσων. Από τα ενδιαφέροντα στοιχεία που εντοπίζονται για πρώτη φορά στο ID.5 είναι οι νέες θύρες USB-PD (Power Delivery) και οι οποίες μπορούν να φορτίζουν πιο απαιτητικές φορητές συσκευές με ισχύ έως και 45 Watt.
Σε ό,τι αφορά τους χώρους, χάρη στο επίπεδο δάπεδο και το μεταξόνιο των 2,77 μέτρων, έχουμε να κάνουμε με ένα ιδιαίτερα άνετο και ευρύχωρο σαλόνι, με ευχέρεια κινήσεων που αντιστοιχεί σε όχημα σαφώς μεγαλύτερου μεγέθους. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι όμορφα στην όψη, δείχνουν μοντέρνα και η διχρωμία δημιουργεί μία ευχάριστη διάθεση, ενώ και η ποιότητα συναρμολόγησης αντιπροσωπεύει επάξια ένα γνήσιο προϊόν της VW.
Σε κορυφαία επίπεδα είναι και ο εξοπλισμός τόσο σε ότι αφορά τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης όσο και τις δυνατότητες ψηφιακής διασύνδεσης. Στην διάθεση των επιβατών παραμένουν κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία που είδαμε στο ID.4, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα εναλλαγής ανάμεσα σε έως και 30 χρωματισμούς για τον εσωτερικό φωτισμό, η τεράστια ηλιοροφή, το Head-Up Display με τεχνολογία Επαυξημένης Πραγματικότητας, το ID. Light (η φωτιζόμενη μπάρα στην βάση του ταμπλό που ανταποκρίνεται σε διάφορες λειτουργίες του οχήματος), οι φωνητικές εντολές και πολλά ακόμα.
Σε ό,τι αφορά τα μηχανικά μέρη, η διάταξη είναι ήδη γνωστή από το ID.4, μόνο που στην περίπτωση του ID.5 υπάρχει στάνταρ μόνο η μεγάλη μπαταρία των 77 kWh. Η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα στην έκδοση Pro Performance της δοκιμής μας φθάνει τους 204 ίππους, και είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα τον οποίο και κινεί μέσω ενός κιβωτίου μίας σχέσης.
Οι τιμές επιδόσεων που ανακοινώνει η VW είναι 8,4 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ./ώρα και τελική ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 160 χλμ./ώρα, ενώ η επίσημη κατανάλωση των 17,0 kWh/100 χλμ. οδηγεί σε μία εργοστασιακή αυτονομία που κυμαίνεται από τα 454 έως τα 523 χιλιόμετρα με βάση το πρότυπο WLTP. Όσο για τις διαδικασίες φόρτισης, o on-board φορτιστής είναι των 11,0 kW ενώ παρέχεται η δυνατότητα για φόρτιση DC έως 135 kW (στην τελευταία περίπτωση χρειάζονται μόλις 29 λεπτά για το τυπικό 10-80% της φόρτισης της μπαταρίας).
Στον δρόμο το νέο ID.5 δεν παρουσιάζει κάποια μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με το ID. 4. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που εντυπωσιάζει με την εξαιρετική ποιότητα κύλισης, την κορυφαία απόδοση της ανάρτησης και την μοναδική άνεση που παρέχει στους επιβάτες παρά τους μεγάλους τροχούς των 19 ιντσών του αυτοκινήτου της δοκιμής.
Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά, έτσι και εδώ το βάρος των 2 και πλέον τόνων γίνεται αισθητό, όμως η τοποθέτηση της μπαταρίας χαμηλά στο αμάξωμα αλλά και η εξαιρετική σε ακαμψία πλατφόρμα ΜΕΒ, καταφέρνουν να κρύβουν σε μεγάλο βαθμό αυτή την βασική παράμετρο. Σε κάθε περίπτωση, και όσο ακολουθείς μια πιο ρέουσα οδήγηση, χωρίς να πιέζεις και να υπερβάλλεις, το ID.5 θα κινηθεί πολύ σβέλτα και με αρκετή αυτοπεποίθηση, χωρίς κλίσεις στις στροφές, και με το τιμόνι του, ιδίως στο sport πρόγραμμα να έχει ικανοποιητική (αν και τυπικά ηλεκτρική) αίσθηση.
Την ίδια ηλεκτρική αίσθηση έχουν και τα φρένα, κάτι όμως με το οποίο πρέπει να συνηθίσουμε να ζούμε σε αυτή την φάση της εξέλιξης των συστημάτων ανάκτησης της ενέργειας. Τουλάχιστον δείχνουν αποτελεσματικά και χωρίς την τάση να κουράζονται από το μεγάλο βάρος που καλούνται να ελέγξουν.
Οι 204 ίπποι του ηλεκτροκινητήρα είναι κατά την γνώμη μας η χρυσή τομή για ένα καθημερινής χρήσης ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με το ID.5 να αξιοποιεί ιδανικά την ισχύ αυτή. Μία ισχύς που επαρκεί για να διεκπεραιώνει οτιδήποτε προκύψει σε απαιτήσεις για ένα γρήγορο προσπέρασμα ή αυξημένο φορτίο σε επιβάτες και αποσκευές.
Και την ίδια στιγμή διατηρεί την κατανάλωση σε χαμηλά επίπεδα, μιας και στην δοκιμή μας, με μεγάλο μέρος σε αστικό πεδίο, σπάνια ξεπεράσαμε τις 20,0 kWh/100 χιλιόμετρα. Πράγμα που σημαίνει ότι με λογική χρήση και εκμετάλλευση του πολύ καλού συστήματος ανάκτησης, μπορεί να βγάλει εύκολα πάνω από 400 χιλιόμετρα πραγματικής αυτονομίας μέσα στην πόλη.
Συνοψίζοντας, το νέο ID.5 είναι αυτό που περιμένει κανείς βλέποντας τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Ένα πιο ενδιαφέρον, σίγουρα πιο όμορφο και ελαφρά λιγότερο πρακτικό ID.4, που αναζητά το κοινό του σε όσους θέλουν να έχουν ένα πιο εντυπωσιακό αμάξωμα, και επιζητούν να δείχνουν ένα πιο φουτουριστικό προφίλ στον κοινωνικό τους περίγυρο.
Η σπορτίφ διάσταση του design μένει να μετουσιωθεί σε οδηγική έκφραση στην έκδοση GTX με τους 299 ίππους και τις κάμποσες επεμβάσεις στα μηχανικά μέρη. Στην συγκεκριμένη περίπτωση της έκδοσης της δοκιμής μας, υπάρχει διάχυτη η χαρακτηριστική ευκολία στην οδήγηση που αποτελεί πλέον σήμα κατατεθέν των ηλεκτρικών της VW όπου όλα κυλούν μέσα σε προβλεπόμενα πλαίσια, αθόρυβα και πολιτισμένα. Και με μία μοναδική ικανότητα να σε πείθει ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα αυτοκίνητο που έχει λύσει σε μεγάλο βαθμό τις νεανικές ασθένειες της ηλεκτροκίνησης και βλέπει πλέον καθαρά το τοπίο της αγοράς όπως θα διαμορφωθεί μέσα στα επόμενα χρόνια.
Το δίλημμα ανάμεσα στο ID.4 και το ID.5, αν εξαιρέσουμε τα περίπου 4 χιλιάρικα που τα χωρίζουν, είναι μάλλον εύκολο να απαντηθεί, καθώς στα δικά μας μάτια το ID. 5 εκφράζει καλύτερα το πνεύμα της ηλεκτρικής γκάμας της εταιρίας. Τα 51.600 ευρώ (41.613 ευρώ προ φόρων) που κοστίζει βέβαια είναι πολλά χρήματα. Όμως η απόσταση ανάμεσα σε αντίστοιχα μοντέλα με συμβατικά μοτέρ όλο και μικραίνει, βάζοντας αρκετούς αγοραστές -και δικαιολογημένα- στον πειρασμό.
Κλείνοντας, το ID.5 δεν αποτελεί κάποια έκπληξη. Και ούτε θα σου πάρει τα μυαλά με ακραίες τεχνολογίες και εξωφρενικές επιδόσεις. Και αυτό μόνο ως θετικό μπορεί να το δει κανείς. Η αλήθεια είναι ότι η τεχνολογία αυτής της γενιάς των ηλεκτρικών έχει ωριμάσει, δείχνει να κατασταλάζει, και αυτό είναι μάλλον καλό.
Το ID.5 είναι το πιο ξεκάθαρο δείγμα της κανονικότητας στην οποία εισέρχονται τα ηλεκτρικά της VW. Και αυτή η κανονικότητα και η έλλειψη άγχους και περιττών προβληματισμών είναι –μαζί με την πολύ όμορφη εμφάνιση– το πιο μεγάλο του χάρισμα.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά – VW ID.5 Pro Performance
Κινητήρας: Ηλεκτρικός ασύγχρονος
Ισχύς: 204 PS
Ροπή: 375 Nm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Χωρητικότητα μπαταρίας:77 kWh
On-board φορτιστής: 11 kW
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 8,4 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h
Μέση κατανάλωση (εργοστασιακή-δοκιμής): 17,0 kWh-19,6kWh/100 km
Αυτονομία (εργοστασιακή): έως 523 km
Εκπομπές CO2: 0 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.599 x 1.852 x 1.613 mm
Μεταξόνιο: 2.766 mm
Βάρος: 2.117 kg
Τιμή: από 51.600 ευρώ
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram