Κάθεσαι αναπαυτικά σε κάθισμα ντυμένο με λευκό δέρμα. Βάζεις τα χέρια στο υπερμέγεθες κοκάλινο τιμόνι. Πριν καν γυρίσεις το κλειδί αισθάνεσαι ήδη σαν να ταξιδεύεις στο παρελθόν.
Τα «κινούμενα μουσεία» αποτελούν πόλο έλξης όχι μόνο για τους μυημένους στον χώρο του ιστορικού αυτοκινήτου, αλλά για όποιον δει και θαυμάσει (ή ζηλέψει;) μια αντίκα στον δρόμο. Αποτελούν ένα ζωντανό στοιχείο από το παρελθόν που κινείται στους δρόμους του σήμερα.
Συχνά, τα αυτοκίνητα αυτά χαρακτηρίζονται από πολυτέλεια, καθώς η πλειονότητα των ιδιοκτητών τους τα φροντίζουν σαν τα μάτια τους. Τα γυαλίζουν, τα κερώνουν, βρίσκουν τα ανταλλακτικά τους σε διάφορες γωνιές του κόσμου και διατηρούν ζωντανή την ιστορία της αυτοκίνησης. Πολλά εξ αυτών χρησιμοποιούνται για αγώνες ταχύτητας, άλλα για περιηγήσεις, ενώ κάποια διατηρούνται από τους ιδιοκτήτες τους απλώς για τις δικές τους… βόλτες. Στη χώρα υπάρχουν τέσσερις λέσχες παλαιών αυτοκινήτων: ΦΙΛΠΑ (Φίλοι Παλαιών Αυτοκινήτων), η ΟΜΑΕ (Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος), η ΕΛΠΑ (Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου) και η ΕΟΟΕ (Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής).
Πριν από μερικούς μήνες άνοιξε διάπλατα συζήτηση, με τους λάτρεις του παλαιού αυτοκινήτου να μιλούν για απόπειρα εξοστρακισμού του ιστορικού αυτοκινήτου από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τον Φεβρουάριο του 2019 εκδόθηκε Κοινή Υπουργική Απόφαση που έθετε περιορισμούς στην κυκλοφορία των ιστορικών αυτοκινήτων. Η νέα ρύθμιση όριζε ότι επιτρέπεται η κυκλοφορία των παλαιών αυτοκινήτων (30 ετών τουλάχιστον) δύο φορές τον μήνα (κάθε δεύτερη και τέταρτη Κυριακή του μήνα), καθώς επίσης και κάθε πρώτη Τετάρτη και κάθε τρίτο Σάββατο του μήνα, προκειμένου να επισκέπτονται το συνεργείο. Στο μεταξύ, η ίδια ΚΥΑ προέβλεπε ότι τα αυτοκίνητα αυτά θα έπρεπε να λάβουν πιστοποιητικό καταχώρισης οχήματος (ΠΚΟ) από 4μελή επιτροπή. Στόχος του νομοθέτη ήταν να διασφαλίσει ότι μηχανικά ο στόλος των ιστορικών αυτοκινήτων ήταν σε θέση να κυκλοφορεί στους δρόμους με ασφάλεια.
Σε περίπτωση που ένα όχημα δεν λάμβανε ΠΚΟ δεν θα επιτρεπόταν η κυκλοφορία του με βάση την παραπάνω ΚΥΑ. Ωστόσο η επιτροπή που θα αποτελούνταν από δύο εκπροσώπους διεθνών οργανισμών, έναν εκπρόσωπο του υπουργείου Υποδομών και έναν μηχανικό από το Σωματείο Μηχανικών Αυτοκινήτων δεν συστάθηκε ποτέ.
Δύο μήνες αργότερα η προηγούμενη κυβέρνηση που είχε εκδώσει την ΚΥΑ, προχώρησε σε αναστολή της ισχύος της με αποτέλεσμα να μην απαιτείται το ΠΚΟ. Κατά το δίμηνο μάλιστα τυπικής ισχύος του τεχνικού αυτού πιστοποιητικού, οι διάφορες ενώσεις παρείχαν ένα υποτυπώδες πιστοποιητικό –μέχρι τη σύσταση της 4μελούς επιτροπής–, το οποίο προκάλεσε έναν πόλεμο τιμών. Η κάθε ένωση τιμολογούσε διαφορετικά τον εν λόγω τεχνικό έλεγχο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαία διαχείριση του ζητήματος. Το θέμα έληξε με την αναστολή ισχύος του νόμου τον περασμένο Απρίλιο.
Η μπλε Buick 8-56-C του 1931 κάνει την αριστοκρατική της εμφάνιση, προσελκύοντας τα βλέμματα όπου και αν βρεθεί.
Στο μεταξύ, μετά τον Απρίλιο δεν υπήρχε ουσιαστικά πλαίσιο που να διέπει την κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων. Η νέα κυβέρνηση έχει δώσει παράταση στο προηγούμενο καθεστώς (έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019) με το οποίο πρακτικά απελευθερώνει την κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων, επιτρέποντας από Δευτέρα έως και Παρασκευή τη μετάβασή τους στο συνεργείο, τη «βόλτα» κάθε δύο Κυριακές του μήνα και τη συμμετοχή σε εκδηλώσεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έως το τέλος του τρέχοντος μηνός θα έχει καταρτιστεί το νέο σχέδιο νόμου που θα διέπει την κυκλοφορία, ιδιοκτησία, χαρακτηρισμό, τεχνικό έλεγχο και πιστοποίηση των αυτοκινήτων αυτών.
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών εξετάζουν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές προκειμένου να τις ενσωματώσουν στην ελληνική νομοθεσία, ενώ το θέμα έχει απασχολήσει και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Την επόμενη εβδομάδα συγκαλείται γενική συνέλευση της FIVA (Federation Internationale Vehicules Anciens) που είναι η παγκόσμια ένωση ιστορικού αυτοκινήτου, προκειμένου να συζητηθούν εκ νέου οι λεπτομέρειες του λεγόμενου από τους εταίρους στην Ευρώπη «Greek Problem» (ελληνικό πρόβλημα).
Η έκδοση πινακίδων
Οι έως τώρα πληροφορίες θέλουν το νέο καθεστώς να ορίζει ότι η έκδοση των ιστορικών πινακίδων θα γίνεται από το ίδιο το υπουργείο Υποδομών, καθώς σήμερα αυτή γίνεται από τις ενώσεις (ΦΙΛΠΑ, ΕΛΠΑ και ΕΟΟΕ). Οι ενώσεις θα συνεχίσουν κατά πάσα πιθανότητα να διατηρούν την ευθύνη του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων.
Με δεδομένο μάλιστα ότι τα εν λόγω οχήματα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, πολλοί κάνουν λόγο για εκμετάλλευση του νόμου από ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων τα οποία έχουν σοβαρές ελλείψεις στη συντήρηση, με συνέπειες τόσο στην οδική ασφάλεια όσο και στο περιβάλλον. Ετσι, η «κρατικοποίηση» της έκδοσης ιστορικών πινακίδων θα παρέχει τη δυνατότητα καταγραφής του στόλου και ελέγχου της κατάστασής του μέσω εξειδικευμένων τεχνικών ελέγχων. Η αβεβαιότητα μάλιστα στο νομοθετικό πλαίσιο έχει οδηγήσει πολλούς ιδιοκτήτες να απομακρύνουν τα οχήματά τους από τη χώρα. «Εχουν φύγει πολλά ιστορικά οχήματα τα δύο τρία τελευταία χρόνια και υπάρχει μια ανησυχία», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της ΦΙΛΠΑ Τάκης Φωτεινόπουλος.
Οι ενώσεις διατηρούν έντονη δραστηριότητα με τουλάχιστον ένα ράλι να οργανώνεται κάθε μήνα. Υπολογίζεται ότι η χώρα μετράει περίπου 15.000 ιστορικά οχήματα. Διοργανώνονται ακόμη και καλλιστεία ιστορικών αυτοκινήτων καθώς και άλλες στατικές εκδηλώσεις – επιδείξεις ιστορικών οχημάτων.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram