“Πάθος” μπορεί να ονομαστεί ολόκληρη η επί γης ζωή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Αυτή καθ’ ευατή η ενανθρώπησή Του είναι η αρχή και το προίμιο του Πάθους.
Ο Μονογενής Υιός του Θεού ο “ων εις τον κόλπον του Πατρός” γίνεται “υιός του ανθρώπου”, κατέρχεται όλες τις βαθμίδες της κλίμακας της ταπείνωσης, για να σώσει τον άνθρωπο και να τον υψώσει στο αρχικό του κάλλος. Προέλεγε, ιδιαίτερα στους μαθητές Του, αλλά και ενώπιον πλήθους ανθρώπων, ότι προχωρεί προς το Σταυρό, αφού σκοπός της ενανθρωπήσεώς Του είναι να προσφέρει τη ψυχή Του “λύτρο αντί πολλών”.Ο άγιος Διονύσιος Αλεξανδρείας μας δίνει πολύτιμες πληροφορίες για τον εορτασμό της Μεγάλης Εβδομάδας τον 3ο αι. Ιδιαίτερα κατατοπιστική είναι η προσκυνήτρια Αιθερία (5ος αι.), η οποία στο περίφημο οδοιπορικό της στους Αγίους Τόπους, μας πληροφορεί για το πως εόρταζε τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα η Εκκλησία των Ιεροσολύμων κατά τα πρωτοχριστιανικά χρόνια.
Σύμφωνα με τον ιερό Χρυσόστομο “εν γαρ ταύτη τη Μεγάλη Εβδομάδα ο χρόνιος ελύθη πόλεμος, θάνατος εσβέσθη, κατάρα ανηρέθη, του διαβόλου η τυραννίς κατελύθη, τα σκεύη αυτού διερπάγη, Θεού καταλλαγή προς τους ανθρώπους γέγονεν”. Οι μνήμες και τα γεγονότα των ημερών της Μεγάλης Εβδομάδας έχουν οριστεί κατά την ιστορική τους σειρά, ώστε δι’ αυτών να μπορούν οι πιστοί να παρακολουθούν σαν να ήταν παρόντες, πρώτα την πορεία του Κυρίου προς το εκούσιο Πάθος, την Ταφή και την Ανάστασή Του.Το μεγάλο νέο της ανάστασης του Λαζάρου είχε φτάσει από τη Βηθανία στην αγία πόλη και δημιούργησε αισθήματα ευφορίας και ενθουσιασμού στο λαό.Λόγω δε της επικείμενης εορτής του εβραικού Πάσχα είχαν συρρεύσει εκεί πολλοί προσκυνητές.
Όταν πληροφορήθηκε ο κόσμος την άφιξη του Κυρίου πήραν στα χέρια κλαδιά φοινίκων και βγήκαν στους δρόμους για να Τον προϋπαντίσουν , τραγουδώντας τον νικητήριο παιάνα: “Ωσαννά ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισαρήλ.” Η σκηνή αυτή ήταν συνηθισμένη στους χρόνους εκείνους. Οι νικητές έμπαιναν τροπαιούχοι στις πόλεις, αποθεωμένοι από τα πλήθη. Ο Κύριος καθισμένος σε πουλάρι όνου, έμπαινε ατάραχος στην αγία πόλη, αδιαφορώντας για τους πανηγυρισμούς,εκπληρώνοντας την προφητεία του Ζαχαρία: “Χαίρε σφόδρα θυγατέρα Σιών, ιδού ο βασιλεύς σου έρχεται σοι δίκαιος και σώζων αυτός πράυς και επιβεβηκώς εις υποζύγιον και πώλον νέον”. Ο όχλος τον ζητωκραύγαζε και συμπεριφερόταν σαν είχε μπροστά του κάποιον εγκόσμιο βασιλιά, ο οποίος μπαίνει θριαμβευτής στην πρωτεύουσα του βασιλείου του.Ο Κύριος γνώριζε ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα φώναζαν μετά από 5 μέρες κάτω από το πραιτώριο “σταύρωσον σταύρωσον αυτόν”.
Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα αποτελεί την απαρχή της εκούσιας πορείας Του προς το εκούσιο Πάθος. Εορτάζουμε την ημέρα αυτή με ανάκατα αισθήματα χαρμολύπης. Γιορτάζουμε με αισθήματα χαράς γιατι ο Λυτρωτής μας οδεύει προς τα σωτήρια παθήματα για τη δική μας σωτηρία. Γιορτάζουμε με αισθήματα λύπης γιατί ο Κύριος θα υποστεί για χάρη μας τα επώδυνα παθήματα, θα υποφέρει και θα πονέσει ως άνθρωπος. Σε ανάμνηση της μεγαλειώδους και θριαμβευτικής εισόδου του Κυρίου μας στην αγία πόλη κρατάμε κλάδους δάφνης, υποδεχόμενοι τον Κύριο ως νικητή και θριαμβευτή βασιλέα, όχι βέβαια κοσμικό όπως τον περίμεναν οι Ιουδαίοι , αλλά ως αιώνιο πνευματικό άνακτα.
ΠΗΓΗ: αρχιμανδρίτης Δημόπουλος Ι. (1980). Τα Πάθη τα Σεπτά. Αθήνα: εκδόσεις Αδελφότης Θεολόγων «Σωτήρ»
*Ιωάννα Κρητσωτάκη – Δρακωνάκη θεολόγος, πιστοποιημένη εκπαιδευτικός στη «Διαπολιτισμική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση» από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, κάτοχος πιστοποιητικού «Διοίκησης και οργάνωσης εκπαιδευτικών μονάδων» και του «Ιnternational Diploma in Travel and Tourism» από τη Vellum International. Μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΕΚΠΑ με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή»
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram