Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Τριχερούσας ήταν οικογενειακό κειμήλιο του αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού, Ελληνοσύριου από αρχοντική γενεά , συμβούλου του χαλίφη της Συρίας (705-715) για θέματα που αφορούσαν τους χριστιανούς της περιοχής.
Όταν ξέσπασε η εικονομαχία, επειδή ο άγιος Δαμασκηνός τάχθηκε υπέρ των εικόνων, ο εικονομάχος αυτοκράτορας Λέων Γ’ ο Ίσαυρος για ν’ απαλλαγεί από την παρουσία του , τον διέβαλε με δόλιο τρόπο στον χαλίφη, ο οποίος διέταξε να τον συλλάβουν και να του κόψουν το δεξί χέρι μέσα στην πλατεία της Δαμασκού.
Ο άγιος έστειλε μεσίτες στο χαλίφη και κατόρθωσε να πάρει πίσω το χέρι του. Όλη τη νύχτα ικέτευε την Παναγία να τον θεραπεύσει για να συνεχίσει τον αγώνα του υπέρ της Ορθοδοξίας. Όταν αποκοιμήθηκε, είδε σ’ όραμα τη Θεοτόκο μέσα από την αγία εικόνα να του λέει ότι το αίτημά του εισακούστηκε. Ο άγιος ξύπνησε και γεμάτος ευγνωμοσύνη επειδή είχε όντως χαθεί, τοποθέτησε αργυρό ομοίωμά του χεριού του στο κάτω αριστερό μέρος της εικόνας της Παναγίας, η οποία έκτοτε ονομάστηκε Τριχερούσα. Στη συνέχεια εγκατέλειψε την κοσμική ζωή κι’ έγινε μοναχός στη Λαύρα του αγίου Σάββα του Ηγιασμένου, παίρνοντας μαζί του και τη θαυματουργή εικόνα η οποία παρέμεινε στην μονή από τα μέσα του 8ου αι. έως τον 13ο αι. , οπότε οι Πατέρες της μονής την δώρισαν στον Σάββα αρχιεπίσκοπο Σερβίας.
Όταν ο τελευταίος εγκατέλειψε την Παλαιστίνη και πήγε στη Σερβία, η θαυματουργή εικόνα τοποθετήθηκε σ’ ένα γαΪδουράκι- για να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων- το οποίο με τη θέληση της Παναγίας έφτασε στο Άγιο Όρος, μέχρι την είσοδο της Ιεράς Μονής Χιλανδαρίου. Οι Πατέρες του μοναστηριού την υποδέχτηκαν με τιμές και την τοποθέτησαν μέσα στο Ιερό Βήμα. Όταν ο ηγούμενος της μονής απεβίωσε, οι μοναχοί άρχισαν να φιλονικούν για τον αντικαταστάτη του, γεγονός που προκάλεσε την παρέμβαση της Θεοτόκου. Μια μέρα η θαυματουργή εικόνα εξαφανίστηκε από το Ιερό Βήμα και βρέθηκε στη θέση του ηγούμενου. Οι μοναχοί την ξαναπήγαν στη θέση της και σφράγισαν τις πόρτες του ναού.
Όμως, και πάλι η εικόνα άλλαξε θέση. Τότε ένας ενάρετος ερημίτης, τους πληροφόρησε ότι είδε σ’ όραμα τη Θεοτόκο η οποία του είπε να δώσει την εντολή να πάψουν να μετακινούν την εικόνα της, όπως και να πάψουν τις φιλονικίες για το ποιος θα γίνει ηγούμενος, γιατί εκείνη θα κυβερνά το μοναστήρι της. Έκτοτε η μονή εκλέγει προηγούμενο, δηλ. τοποτηρητή του ηγούμενου μια και τα ηγουμενικά καθήκοντα ανήκουν στην Παναγία Τριχερούσα. Η θαυματουργή εικόνα έχει όψη εκφραστική και πολύ αυστηρή.
Θεοτοκίον– Ἦχος βαρὺς
Μήτηρ μὲν ἐγνώσθης, ὑπὲρ φύσιν Θεοτόκε, ἔμεινας δὲ παρθένος, ὑπὲρ λόγονκαὶἔννοιαν,καὶ τὸ θαῦμα τοῦ τόκου σου, ἑρμηνεῦσαι γλῶσσα οὐ δύναται·παραδόξου γὰρ οὔσης τῆς συλλήψεως Ἁγνή, ἀκατάληπτός ἐστιν ὁ τρόπος τῆςκυήσεως·ὅπου γὰρ βούλεται Θεός, νικᾶται φύσεως τάξις.
Διό σε πάντες Μητέρα τοῦ Θεοῦ γινώσκοντες, δεόμεθά σου ἐκτενῶς. Πρέσβευε τοῦ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
*Ιωάννα Κρητσωτάκη – Δρακωνάκη, θεολόγος, πιστοποιημένη εκπαιδευτικός στη «Διαπολιτισμική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση» από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΕΚΠΑ με ειδίκευση στη «Σχολική Θρησκευτική Αγωγή».
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram