Είναι γνωστό ότι ο τουρισμός στήριξε την ελληνική οικονομία ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές της και με τη σωστή αντιμετώπιση έχει ακόμα πολλά να προσφέρει. Το παραδέχτηκε άλλωστε και η ίδια η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, κατά τη χθεσινή εξειδίκευση των μέτρων που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.
Όμως οι κλάδοι του τουρισμού που επηρεάζονται από τα μέτρα, χαρακτηρίζουν φορο-εισπρακτική τη στρατηγική της κυβέρνησης. Ο λόγος για τα ξενοδοχεία, τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και τις εταιρείες κρουαζιέρας, που από την αρχή του 2025 καλούνται να επιβαρυνθούν με πρόσθετα τέλη.
Συγκεκριμένα, αυξάνεται το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση (ΤΑΚΚ) για τα καταλύματα, ως εξής: Από Απρίλιο έως Οκτώβριο στα ξενοδοχεία 1 και 2 αστέρων αύξηση από 1,5 ευρώ στα 2 ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα 3 αστέρων από 3 ευρώ στα 5 ευρώ, στα 4 αστέρων από 7 ευρώ στα 10 ευρώ και στα 5 αστέρων από 10 ευρώ στα 15 ευρώ. Στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης το ΤΑΚΚ θα ανέβει από το 1,5 ευρώ στα 8 ευρώ ενώ για τις βίλες και τις μονοκατοικίες άνω των 80 τ.μ. από 10 ευρώ θα φτάσει στα 15 ευρώ.
Για τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο το τέλος παραμένει σταθερό για τα ξενοδοχεία ενώ για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξάνεται από 0,50 ευρώ στα 2 ευρώ ανά ημερήσια χρήση. Υπογραμμίζεται ότι η περίοδος που εφαρμόζεται το χαμηλό τέλος (Νοέμβριο έως Φεβρουάριο) επεκτείνεται κατά ένα μήνα και θα περιλαμβάνει πλέον και τον μήνα Μάρτιο.
Ακόμη η υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε και επισήμως την αναστολή χορήγησης νέων αδειών για καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης στα δημοτικά διαμερίσματα 1 (Κουκάκι, Πλάκα, Κολωνάκι, Σύνταγμα – Ομόνοια – Μοναστηράκι, Εξάρχεια, Ιλίσια, Νεάπολη), 2 (Μετς, Νέος Κόσμος, Άγιος Αρτέμιος, Παγκράτι) και 3 (Βοτανικός, Μεταξουργείο, Γκάζι, Πετράλωνα, Ρουφ, Θησείο) του δήμου Αθηναίων, ενώ προανήγγειλε τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών και προδιαγραφών ασφαλείας από το υπουργείο Τουρισμού για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Αντιδράσεις από ξενοδόχους και διαχειριστές Airbnb
Αν υπάρχει ένα κοινό σημείο μεταξύ ξενοδόχων και διαχειριστών καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι ότι και οι δύο κλάδοι εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τα μέτρα που έρχονται.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα μέτρα επιβάρυνσης του ξενοδοχειακού κλάδου, και όχι στήριξης όπως από παραδρομή θέλουμε να πιστεύουμε ότι χαρακτηρίστηκαν, πλήττουν την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος, θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική βιωσιμότητα των μικρών και πολύ μικρών οικογενειακών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και θίγουν τις πιο ασθενείς οικονομικά ομάδες του πληθυσμού. Είναι δυστυχώς προφανές πως με αποφάσεις σαν αυτές, η πολιτεία αντιμετωπίζει τον ισχυρότερο τομέα της Ελληνικής οικονομίας ως μια δημοσιονομική διέξοδο και όχι ως έναν αναπτυξιακό βραχίονα».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων – Stama, Νάσος Γαβαλάς, μιλώντας στο powergame.gr σημείωσε ότι πρόκειται για μια «ξεκάθαρα φοροεισπρακτική τακτική, η οποία εξισώνει όλων των ειδών τα καταλύματα, με αποτέλεσμα η επιβάρυνση των 8 ευρώ για ένα διαμέρισμα των 40 ευρώ τη βραδιά να είναι δυσανάλογη. Και ταυτόχρονα δεν ξέρουμε πού θα αποδίδονται αυτά τα έσοδα και πώς ακριβώς θα αξιοποιούνται». Τόνισε μάλιστα ότι την καλοκαιρινή σεζόν το ΤΑΚΚ αυξάνεται κατά 433%, μόλις εννέα μήνες μετά την επιβολή του στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. «Δεν υπάρχει σταθερότητα και συνέπεια από την πλευρά της κυβέρνησης, με τους ιδιοκτήτες και διαχειριστές να μην μπορούν να υπολογίσουν αν τους συμφέρει να κάνουν μια επένδυση», εξηγεί ο κ. Γαβαλάς και καταλήγει: «Θα φτάσουμε να είμαστε πολύ ακριβοί για αυτό που παρέχουμε, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να φύγουν».
Με 50 εκ. ευρώ θα επιβαρυνθούν οι κρουαζιέρες
Για την κρουαζιέρα, η κα Όλγα Κεφαλογιάννη είπε πως επιβάλλεται ειδικό τέλος ανά επιβάτη που αποβιβάζεται από κρουαζιερόπλοιο στα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης ύψους 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους. Τους μήνες Απρίλιο, Μάϊο και Οκτώβριο το τέλος θα είναι 40% μειωμένο (δηλαδή 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα). Ενώ τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο θα είναι μειωμένο κατά 80% (δηλαδή 4 και 1 ευρώ αντίστοιχα). Το τέλος κρουαζιέρας θα επιβληθεί από την τουριστική περίοδο του 2025.
Το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους δήμους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού με σκοπό τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Η Υπουργός Τουρισμού απαντώντας σε σχετική ερώτηση, επεσήμανε ότι η αύξηση του τέλους εντάσσεται σ’ ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής για την ανάπτυξη και διαχείριση της κρουαζιέρας, το οποίο θα ανακοινωθεί μετά από συνεννόηση και με τα συναρμόδια Υπουργεία. Ανάμεσα στα μέτρα που εξετάζονται είναι η ανάπτυξη του homeporting, η ανάπτυξη υποδομών στους λιμένες για την ορθή διαχείριση τόσο του birth allocation, όσο και για τον έλεγχο των ροών στην ξηρά, κίνητρα για την προσέλκυση μικρότερων πλοίων, με επιβάτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου καθώς και μία ολοκληρωμένη μελέτη για την αξιολόγηση της συμβολής της κρουαζιέρας στην οικονομία και του αποτυπώματός της στις τοπικές κοινωνίες.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας επισήμως δεν έχουν αντιδράσει. Όμως στελέχη της αγοράς, μιλώντας στο powergame.gr, σημειώνουν ότι η εφαρμογή του τέλους κρουαζιέρας από την επόμενη σεζόν αναγκάζει τις εταιρείες να απορροφήσουν αυτό το κόστος, μια και έχουν ήδη πουλήσει τις κρουαζιέρες στους τουριστικούς πράκτορες και δεν είναι δυνατόν να κάνουν αναπροσαρμογή των τιμών. Σημειώνουν επιπλέον ότι το εν λόγω τέλος καθιστά μη ανταγωνιστικά τα ελληνικά λιμάνια, που ούτως ή άλλως εμφανίζουν ελλείψεις στις υποδομές τους, την ώρα που το αντίστοιχο τέλος σε πιο οργανωμένα ευρωπαϊκά λιμάνια ανέρχεται σε 3 – 3,5 ευρώ.
Εκφράζουν δε τον προβληματισμό τους σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια στην κατανομή των εσόδων σε Δήμους, Υπουργείο Ναυτιλίας και Υπουργείο Τουρισμού αλλά και στον τρόπο αξιοποίησης αυτών των εσόδων.
Τέλος, καυτηριάζουν το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν συζήτησε το θέμα ούτε με τις εταιρείες κρουαζιέρας αλλά ούτε και με τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA).
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram