Ποια είναι «επαγγέλματα ανοιχτής πόρτας» που αμείβονται ακόμα και σήμερα με μετρητά στο χέρι
Τα σούπερ μάρκετ είναι η κατηγορία επιχειρήσεων, από την οποία αγοράζουν κατά κύριο λόγο με πλαστικό χρήμα, καθώς και με ψηφιακό πορτοφόλι μέσω κινητών τηλεφώνων οι Έλληνες.
Ωστόσο υπάρχουν και κατηγορίες επαγγελμάτων, στις οποίες οι καταναλωτές – πελάτες πληρώνουν κυρίως με μετρητά και πολύ σπάνια με κάρτα όπως είναι το baby sitting, η οικιακή βοηθός, οι εσωτερικές νοσοκόμες, οι υδραυλικοί και οι ηλεκτρολόγοι. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για κατηγορίες επαγγελμάτων, όπου είναι περιορισμένη η δυνατότητα ελέγχων για τον τρόπο και το ποσό των συναλλαγών, καθώς στην εμπορική διάλεκτο χαρακτηρίζονται και ως “επαγγέλματα της ανοιχτής πόρτας”, λόγω του ότι ο επαγγελματίας εισέρχεται στο σπίτι του πελάτη.
Μειωμένη είναι η χρήση καρτών και σε κατηγορίες επιχειρήσεων που σχετίζονται με τον ξενοδοχειακό κλάδο, τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές μεταφορές. Τα συγκεκριμένα στοιχεία προκύπτουν από κοινή έρευνα που πραγματοποίησαν η Visa και το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Οι Έλληνες χρησιμοποιούσαν κατά κύριο λόγο μετρητά για τις συναλλαγές τους έως και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων στη χώρα το 2015. Στη συνέχεια με βάση τα όσα ανέφερε η Βάλια Αρανίτου, καθηγήτρια οικονομικών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. “Από τα capital controls και ύστερα έγινε υποχρεωτική η χρήση της πιστωτικής κάρτας για συναλλαγές άνω των 1.500 ευρώ. Με την έλευση της πανδημίας οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν με διαφορετικό τρόπο”.
“Πριν την πανδημία το 48% των Ελλήνων χρησιμοποιούσε μετρητά κατά τις συναλλαγές του. Μετά την πανδημία μόλις το 30% χρησιμοποιούσε τα μετρητά. Σήμερα το 65% χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο πιστωτικές κάρτες ή ψηφιακό πορτοφόλι, ενώ πριν την πανδημία το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 44%”, συμπλήρωσε η ίδια.
Το 82% των Ελλήνων χρησιμοποιούν κάρτες και μέσα ψηφιακής πληρωμής
Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι οι Έλληνες στην συντριπτική τους πλειονότητα – ποσοστό 82% – έχουν εντάξει τη χρήση ψηφιακής κάρτας ή πορτοφολιού στη ζωή τους και πλέον μόλις το 18% χρησιμοποιεί αποκλειστικά μετρητά. Ταυτόχρονα, το 47% εκφράζεται θετικά για τις νέες τεχνολογίες και τις καινοτομίες. Το 37% επισημαίνει ότι απαιτείται εκπαίδευση για να εισέλθουν σε αυτόν τον κόσμο των ψηφιακών πληρωμών. Ταυτόχρονα, το 28% θεωρεί ότι τα μετρητά θα παραμείνουν ως προτιμώμενος τρόπος συναλλαγών από τους Έλληνες.
Αυτό που προκύπτει επίσης είναι ότι οι μικρότερες και μεσαίες ηλικίες χρησιμοποιούν περισσότερο την κάρτα αντί για τα μετρητά σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες ηλικίες. Επιπλέον, οι καταναλωτές αναφέρουν πως όταν πληρώνουν με κάρτα η ψηφιακό πορτοφόλι αισθάνονται άνεση και ένα 58% θεωρεί ότι είναι η πιο ασφαλής μέθοδος συναλλαγής. Ποσοστό 19% επισημαίνει ότι το ψηφιακό πορτοφόλι συμβάλλει στην αποφυγή της φοροδιαφυγής.
Ταυτόχρονα, ένα ποσοστό 72% των συναλλασσόμενων παρουσιάζεται δύσπιστο στο να παραχωρήσει τα στοιχεία της κάρτας προς αποθήκευση, ενώ μόλις το 28% τα αποθηκεύει κατά τις ηλεκτρονικές αγορές που πραγματοποιεί. Το 53% αυτών που τα αποθηκεύουν το κάνουν για λόγους ταχύτητας και το 33% για λόγους ευκολίας. Επιπλέον, ποσοστό 22% των καταναλωτών εκφράζει την ανησυχία του για πιθανή διαρροή πληροφοριών της κάρτας του και των προσωπικών του λογαριασμών και το 78% είναι δύσπιστο για την ιστοσελίδα και τον έμπορο με τον οποίο πραγματοποιείται μία συναλλαγή.
Τέλος 23% των Ελλήνων καταναλωτών έχει ενεργοποιήσει το ψηφιακό πορτοφόλι στο κινητό του, ενώ στον αντίποδα το 77% δεν το έχει χρησιμοποιήσει καθόλου. Ωστόσο τα ψηφιακά πορτοφόλια χρησιμοποιούνται από το 33% των Ελλήνων έναντι 13% που είναι εκείνοι που το χρησιμοποιούν στις ηλικίες άνω των 55 ετών, γεγονός που καταδεικνύει την εξοικείωση των νεότερων ηλικιών στη χρήση ψηφιακών μέσων πληρωμής και ηλεκτρονικών συναλλαγών.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram