Από την Πρωτοχρονιά τέθηκε επισήµως σε εφαρµογή ο κώδικας δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή και το αργότερο µέχρι τον Μάρτιο οι νέοι κανόνες θα φανούν και στα ράφια των καταστηµάτων λιανικού εµπορίου, κυρίως στις προωθητικές ενέργειες των προϊόντων.
Μάλιστα, οι νέοι κανόνες δεν θα ισχύουν µόνο για τα σουπερµάρκετ αλλά για όλα τα καταστήµατα που πωλούν τρόφιµα και άλλα βασικά αγαθά. Το «µεγάλο στοίχηµα» για το υπουργείο Ανάπτυξης είναι οι προσφορές.
Σηµειώνεται ότι περίπου ένα στα τέσσερα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σουπερµάρκετ διατίθεται µέσα από κάποια προωθητική ενέργεια.
Ο νέος κανονισµός απαιτεί οι προσφορές να παρουσιάζουν τη χαµηλότερη τιµή των τελευταίων 30 ηµερών ώστε να τεκµηριώνεται η πραγµατική έκπτωση σε σχέση µε την τιµή που ίσχυε τον προηγούµενο µήνα. Ο κανόνας των 30 ηµερών δεν εφαρµόζεται για νωπά και ευπαθή γεωργικά προϊόντα και τρόφιµα, όπως φρούτα, λαχανικά, καρποί µε κέλυφος, κρέατα, γάλα νωπό ή παστεριωµένο, βασιλικός πολτός, αλιεύµατα, αυγά, σαλιγκάρια, τυριά, γιαούρτι και αλλαντικά, καθώς ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός 30 ηµερών από τη συγκοµιδή, την παραγωγή ή τη µεταποίηση.
Ανακοίνωση µείωσης της τιµής αποτελούν και τα εκπτωτικά stickers επί της συσκευασίας προϊόντων (π.χ. -1 €). Εφόσον υπάρχει ανακοίνωση µείωσης της τιµής, ο έµπορος θα πρέπει να συµµορφώνεται µε τον κανόνα των 30 ηµερών. Ωστόσο, στις ανακοινώσεις µείωσης της τιµής δεν εµπίπτουν προσφορές µε πακέτα τεµαχίων, στα οποία ένα από αυτά δίδεται δωρεάν.
Οι πολυσυσκευασίες προσφορών (π.χ. 2+1 δώρο, 5+1 δώρο κ.λπ.), που είχαν µπει στο στόχαστρο τους τελευταίους µήνες, θα επιτρέπονται χωρίς χρονικό περιορισµό, όµως ο έµπορος θα έχει πλέον την υποχρέωση να έχει στο ίδιο ράφι και δίπλα στην πολυσυσκευασία το µεµονωµένο τεµάχιο του εκάστοτε προϊόντος, ώστε να έχει τη δυνατότητα ο καταναλωτής να το αγοράσει αν θέλει αλλά και να συγκρίνει την τιµή του µε τη συνολική τιµή των προσφερόµενων τεµαχίων.
Για πολυσυσκευασίες µε προσφορές που ισχύουν έως 60 ηµέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς (mother code) του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισµένη τιµή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έµπορος στην προσφορά, κάτι που θα φανεί από τα τιµολόγια που θα έχει αποστείλει νωρίτερα στο υπουργείο Ανάπτυξης το σουπερµάρκετ, όπως έχει την υποχρέωση εδώ και αρκετούς µήνες.
Κουπόνια
Οι «επιβραβεύσεις» του καταναλωτή δεν έχουν ενταχθεί στον κώδικα δεοντολογίας. Εµπορικές πρακτικές όπως οι εκπτωτικές κάρτες ή τα κουπόνια, τα οποία παρέχουν στον καταναλωτή το δικαίωµα έκπτωσης τιµής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριµένες σειρές προϊόντων κατά τη διάρκεια παρατεταµένων συνεχών περιόδων (π.χ. έξι µήνες, ένα έτος), ή ακόµη όταν ο καταναλωτής λαµβάνει κουπόνι (π.χ. 20% έκπτωση) µε την αγορά που πραγµατοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόµενη αγορά µέχρι το τέλος του µήνα, εξακολουθούν να ελέγχονται από τις διατάξεις για τις αθέµιτες εµπορικές πρακτικές.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram