Με ένα νέο μοντέλο διοδίων θα λειτουργήσει από την πρώτη ημέρα λειτουργίας ο ΒΟΑΚ ενώ ενδιαφέρον έχει σε ποιο τμήμα θα λειτουργήσουν διόδια στον αυτοκινητόδρομο της Κρήτης.
Σε χθεσινή ενημέρωση δημοσιογράφων, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, έκανε γνωστό ο ΒΟΑΚ θα λειτουργήσει με ένα ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων το οποίο θα έχει μόνο πλευρικά διόδια. Δηλαδή θα καταγράφει την πινακίδα του αυτοκινήτου στην είσοδο του αυτοκινητοδρόμου και ο χρήστης θα πληρώνει στην έξοδο, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει.
Που θα λειτουργήσουν διόδια
Πολύ σημαντικό στοιχείο το οποίο διευκρινίστηκε εχθές είναι πως διόδια στον ΒΟΑΚ θα λειτουργήσουν μόνο στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος, δηλαδή στο τμήμα που υλοποιείται μέσω σύμβασης παραχώρησης. Όπως εξήγησε ο κ.Καραγιάννης από την καταβολή διοδίων εξαιρούνται οι παρακάμψεις των πόλεων των Χανίων, του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου καθώς εξυπηρετούν και πολλές τοπικές μετακινήσεις.
Στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος δεν θα υπάρχει καταβολή διοδίων καθώς στο ένα τμήμα η αποπληρωμή θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας του Ελληνικού Δημοσίου, στο δε άλλο η υλοποίηση γίνεται ως δημόσιο έργο.
Ουσιαστικά οι οδηγοί θα πληρώνουν στο τμήμα των 157 χιλιομέτρων από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο το ποσό των 0,063 λεπτών ανά χιλιόμετρο, όσο δηλαδή κοστίζει και στο υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Για παράδειγμα, στα περίπου 140 χιλιόμετρα που χωρίζουν τα Χανιά με το Ηράκλειο, το κόστος μετάβασης θα είναι (με σημερινές τιμές) περίπου 8,80 ευρώ. Αν όμως ένας οδηγός ξεκινήσει από το Ηράκλειο για να πάει στον Άγιο Νικόλαο, τότε θα πληρώσει διόδια μέχρι τη Χερσόνησο περίπου 1,5 ευρώ και για την υπόλοιπη διαδρομή θα κινηθεί ελεύθερα χωρίς περαιτέρω χρέωση. Αν κάποιος κινηθεί στο τμήμα Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος, τότε δεν θα χρειαστεί να πληρώσει κάποιο αντίτιμο διοδίων.
Πως θα καλύψει χρηματοδοτικά το κόστος του ΒΟΑΚ το Δημόσιο
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πως θα καλύψει χρηματοδοτικά το κόστος του ΒΟΑΚ το Ελληνικό Δημόσιο. Η κατασκευή του τμήματος της παραχώρησης από Χανιά μέχρι Χερσόνησο υπολογίζεται σε περίπου 1,75 δισ. ευρώ. Από αυτά ένα ποσό 800 εκατ. ευρώ θα είναι η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου (600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και άλλα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης). Στο έργο έχει ενταχθεί ως προαίρεση και το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά (με 200 εκατ. ευρώ).
Στα διόδια το κράτος θα πληρώνει στον παραχωρησιούχο “σκιώδη διόδια”, δηλαδή ένα επιπλέον ποσοστό επί των διοδίων, που αποτελεί στοιχείο του διαγωνισμού, μια μορφή επιδότησης της λειτουργίας του δρόμου. Αυτό ουσιαστικά θα καλύψει τις όποιες “τρύπες” υπάρχουν στην ομαλή αποπληρωμή του έργου καθώς σύμφωνα με έρευνες οι περισσότερες μετακινήσεις στον ΒΟΑΚ είναι περισσότερο υπερτοπικού χαρακτήρα και όχι μακρινές.
Αυτό σημαίνει πως στις προσφορές για το τμήμα της παραχώρησης που αναμένεται στις 8 Μαϊου, τα σχήματα καλούνται να προσφέρουν επί δύο πραγμάτων: επί της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου (όσο λιγότερα από τα 800 τόσο μεγαλύτερη βαθμολογία) και επί του ποσοστού των σκιωδών διοδίων που θα λαμβάνουν (δηλαδή αν θα είναι 100% επί του ποσού των 0,063 ανα χιλιόμετρα ή 80% ή 50% κ.ο.κ.).
Για αποφυγή παρανοήσεων θα πρέπει να διευκρινήσουμε πως ο οδηγός θα πληρώνει το ποσό των 0,063 ανά χιλιόμετρα (και το κράτος τα επιπλέον σκιώδη διόδια) και αφορά στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος.
Οι προσφορές για το Χανιά-Χερσόνησος
Στον εν εξελίξει διαγωνισμό το ενδιαφέρον επικεντρώνεται πλέον στην τελική μάχη για το Χανιά-Χερσόνησος, που είναι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει φαίνεται πως έχουμε αποχώρηση από τον διαγωνισμό της Γαλλικής Vinci.
Πλεόν το που θα καταλήξει το έργο είναι καθαρά “ελληνική” υπόθεση. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΜYTILINEOS και ΑΒΑΞ θα είναι οι διεκδικητές και απομένει να φανεί αν θα έχουμε κάποια σύμπραξη δυνάμεων καθώς πρόκειται για ένα πολύ απαιτητικό έργο. Μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να προκύπτει συμμετοχή της ΙΝΤΡΑΚΑΤ στον μεγάλο διαγωνισμό.
Αν το έργο καταλήξει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα της δώσει ακόμα μεγαλύτερη ηγεμονία στα έργα των οδικών παραχωρήσεων καθώς προσμετρώντας και την Εγνατία Οδό θα διαθέτει σχεδόν 1.700 χιλιόμετρα κλειστού αυτοκινητόδρομου.
Αν το έργο πάει σε ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ή ΑΒΑΞ τότε θα έχουν ενδυναμώσει πολύ την παρουσία τους στα έργα οδικών υποδομών. Αντίθετα αν έχουμε ανάδοχο σε σχήμα την Μytilineos, θα είναι το βάπτισμα του πυρός καθώς θα είναι η πρώτη της συμμετοχή σε οδικό έργο παραχώρησης.
Να θυμίσουμε πως έχουν πέσει υπογραφές για τα τμήματα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος-Νεάπολη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (ΙΝΤΡΑΚΑΤ). Σε αυτά έχουμε επίσης χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο πρώτο με 90 εκατ. ευρώ και στο δεύτερο με το σύνολο του προϋπολογισμού, δηλαδή 186 εκατ. ευρώ.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram