Nbaxevanis

Europlan
KOSA
ΚΡΗΤΗ

Σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στην Κρήτη – Πως θα χρηματοδοτηθεί ο ΒΟΑΚ

ΜΗΛΟ
DROP Palermo TECH HUB
Cosmos

Συζητήθηκε σήμερα η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χανίων Μανούσου Βολουδάκη προς τον Υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή σχετικά με τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ.

Ο Μ. Βολουδάκης ανέπτυξε στην πρωτολογία του το σκεπτικό του για τη δημόσια χρηματοδότηση του έργου, σύμφωνα με το κείμενο της επίκαιρης ερώτησης που είχε καταθέσει. Επιπρόσθετα ζήτησε επιβεβαίωση του χρονοδιαγράμματος που έχει ήδη εξαγγελθεί, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή περαιτέρω καθυστέρηση.

NOVA

Κατά την απάντησή του, ο Υπουργός Υποδομών κατ’ αρχάς επιβεβαίωσε ότι ισχύει το χρονοδιάγραμμα που έχει εξαγγελθεί, για δημοπράτηση εντός του 2021.

Στη συνέχεια τόνισε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν παρέδωσε καμία μελέτη για το έργο, για το οποίο προβλέπονταν διόδια για όλους και όχι μόνο για τους τουρίστες, όπως ψευδώς οι τότε υπεύθυνοι ισχυρίζονταν.

Ο Υπουργός ανέφερε ότι στον ενάμιση χρόνο της σημερινής κυβέρνησης έγιναν οι ακόλουθες μελέτες που πριν δεν είχαν γίνει: για την κτηματογράφηση, για τα τοπογραφικά υπόβαθρα, για τα υδραυλικά έργα στα κατασκευαστικά τμήματα του ΒΟΑΚ, για την ειδική οικολογική αξιολόγηση, για το παράπλευρο δίκτυο.

Ο Υπουργός προχώρησε δίνοντας ορισμένα στοιχεία από το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, και τα αντίστοιχα σημερινά δεδομένα.

Mechanical Solutions

Συγκεκριμένα: προβλέπονταν από την προηγούμενη κυβέρνηση αυτοκινητόδρομος Χανιά – Χερσόνησος, με συνολικό τίμημα μελετών – κατασκευών 944 εκ., με όριο ταχύτητας τα 80 χλμ και δημόσια χρηματοδότηση 472 εκ. ευρώ.

Αντί αυτού, σήμερα προβλέπεται ένας αναβαθμισμένος αυτοκινητόδρομος, μεγαλύτερου μήκους και καλύτερων γεωμετρικών χαρακτηριστικών με συνολικό τίμημα μελετών – κατασκευών 1.5 δις και όριο ταχύτητας τα 100 χλμ.

Στη δευτερολογία του, ο Μ.Βολουδάκης ανέφερε ότι ορθώς ο Υπουργός στηλιτεύει τα ψέματα που έχουν ακουστεί ως σήμερα για την υπόθεση αυτή, τόνισε όμως ότι αυτό που ενδιαφέρει πλέον τους πολίτες είναι τί γίνεται από εδώ και πέρα.

Ο Μ.Βολουδάκης επέμεινε και στη δευτερολογία του στη δυνατότητα και ανάγκη δημόσιας χρηματοδότησης του κόστους κατασκευής του ΒΟΑΚ, επικαλούμενος τόσο το κόστος της νησιωτικότητας για την Κρήτη, όσο και το γεγονός ότι η Κρήτη δικαιούται μια ειδική πρόνοια μετά από τόσα χρόνια καθυστέρησης στην υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου. Συμπλήρωσε ότι αφού καλυφθεί από το δημόσιο το κόστος κατασκευής, το κόστος συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου θα μπορούσε, και θα ήταν σωστό, να καλύπτεται από ιδιωτική χρηματοδότηση. Όμως σε αυτή την περίπτωση τα διόδια θα ήταν ιδιαίτερα χαμηλά.

Σημείωσε ακόμη ότι δημόσια χρηματοδότηση μπορεί να σημαίνει και ταχύτερους χρόνους υλοποίησης, καθώς παρακάμπτεται το στάδιο συγκρότησης τραπεζικής κοινοπραξίας για τη χρηματοδότηση κλπ.

Ζήτησε ακόμη επιβεβαίωση ότι προχωρά κανονικά ο σχεδιασμός του τμήματος Χανιά – Κίσαμος το οποίο ήταν εκτός του σχεδιασμού του 2018, αλλά και να διευκρινισθεί ποια θα είναι τελικά η χάραξη στον ανατολικό Αποκόρωνα ως το Ρέθυμνο.

Στη δευτερολογία του ο Υπουργός ανέφερε ότι θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί το σύνολο του κόστους κατασκευής του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης (όπως προτείνει ο Μ.Βολουδάκης) αν η προηγούμενη κυβέρνηση είχε παραδώσει έτοιμες μελέτες. Σε αυτή την περίπτωση τα διόδια θα κάλυπταν μόνο το κόστος λειτουργίας και συντήρησης δηλαδή περίπου 25-30 εκατομμύρια το χρόνο.

Έδωσε ακόμη ο Υπουργός για πρώτη φορά στοιχεία για τη σχεδιαζόμενη δημόσια χρηματοδότηση: Ανέφερε ότι αυτή θα κυμανθεί από 800 εκ. ως 1 δις.

(Σημείωση / ανάλυση επί των στοιχείων που παρατέθηκαν: Το ύψος της προβλεπόμενης συνολικής επένδυσης του ΒΟΑΚ αυξήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση κατά 59%. Το ποσοστό της δημόσιας συμμετοχής από το 50% που του συνόλου που προβλέπονταν, αυξάνεται στο 54% αν η χρηματοδότηση θα είναι 800 εκ. ως 67% αν η χρηματοδότηση καταλήξει στο 1δις).

Ο Υπουργός επιβεβαίωσε επίσης ότι προχωρά κανονικά ο σχεδιασμός και για το τμήμα Χανιά – Κίσαμος. (Σημείωση: Είναι μια από τις προσθήκες στο έργο με τις οποίες αυξάνει ο προϋπολογισμός μελέτης – κατασκευής από τα 944 εκ. της προηγούμενης κυβέρνησης στο 1,5 δις.).

Τέλος ο Υπουργός παραδέχθηκε την ανάγκη τακτικής ενημέρωσης των πολιτών σχετικά με την πρόοδο των εργασιών, και θα προχωρήσει στην δημοσιοποίηση σχετικής έκθεσης ανά μήνα.

Πώς διαμορφώνεται το χρηματοδοτικό μοντέλο

To Χρηματοδοτικό μοντέλο, όπως έχει διαμορφωθεί αυτήν την στιγμή, έχει ως εξής:

• Πρώτον, τίμημα Μελετών – Κατασκευών σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

• Δεύτερον, διατηρούμε τα πραγματικά διόδια, όπως προέβλεπε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ.

• Τρίτον, κυμαινόμενες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων.

• Τέταρτον, χρηματοδοτική Συμβολή Δημοσίου ύψους – το μέγιστο – 800 εκατομμύρια ευρώ.

«Η ορθή επιλογή της τεχνικής λύσης είναι καίριας και αποφασιστικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του Έργου αλλά και για τη χρηματοδότησή του, με δεδομένο ότι αυτό θα υλοποιηθεί, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, με Σύμβαση Παραχώρησης» τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Το βίντεο με ολόκληρη τη συζήτηση:

 


- Ακολουθήστε το cna.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες εξελίξεις.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram


Οροι ανάγνωσης

Yiannis Jewellery

Σχετικά άρθρα

Back to top button