Τα «φωτεινά» παραδείγματα άλλων νησιών της Μεσογείου επικαλούνται φορείς και Περιφέρεια Κρήτης, ζητώντας τη δημιουργία δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς όπως τραμ, προαστιακό και σιδηρόδρομο.
Ν’ ακολουθήσει η Κρήτη τα «φωτεινά» παραδείγματα άλλων νησιών της Μεσογείου, όπως της Κορσικής, της Σικελίας και της Σαρδηνίας καθώς και τις πρακτικές μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, αποκτώντας μέσα σταθερής τροχιάς, όπως τραμ, προαστιακό και, γιατί όχι σε πιο προχωρημένη φάση, κλασσικό σιδηρόδρομο που θα διασχίζει όλο το νησί, ζήτησαν οι τοπικοί φορείς στη διάρκεια ημερίδας που διοργανώθηκε προχθές στο Επιμελητήριο Ηρακλείου.
Θα συνδέει το νέο αεροδρόμιο
Στην ημερίδα με θέμα «Μέσα σταθερής τροχιάς στην Κρήτη. Θέσεις – Αντιθέσεις – Συγκλίσεις» που συνδιοργανώθηκε από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εκπαιδευτών Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής, με την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας, τον Δήμο Ηρακλείου και τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, τονίστηκε πως η αρχή πρέπει να γίνει μ’ έναν προαστιακό που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδας με το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου.
Επισημάνθηκε, επίσης, πως στο «παιχνίδι» μπορούν να μπουν ο δήμος Ηρακλείου και οι υπόλοιποι μεγάλοι δήμοι του νησιού, προωθώντας γραμμές τραμ και σε επόμενο στάδιο σιδηροδρομική γραμμή που θα διασχίζει το νησί από το ένα άκρο στο άλλο.
Πιθανώς, σε συνδυασμό με τον νέο Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που μπαίνει τώρα σε τροχιά υλοποίησης, δεδομένου ότι ανοίγει και το ζήτημα των απαλλοτριώσεων.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισαν εκπρόσωποι των διοργανωτών και των άλλων θεσμικών φορέων, θα πρέπει άμεσα να εκκινήσουν οι αναγκαίες μελέτες για την ανάπτυξη μέσων σταθερής τροχιάς στο νησί, ώστε να διασφαλίσουν εύκολες, ασφαλείς μετακινήσεις, με το βλέμμα στραμμένο και στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των τουριστών, ιδίως ενόψει της έναρξης λειτουργίας του νέου αερολιμένα στο Καστέλι.
«Σήμερα, όχι αύριο»
«Δεν μπορώ να διανοηθώ την Κρήτη του 21ου αιώνα χωρίς μέσα σταθερής τροχιάς. Αμεσα, πρέπει ο δήμος Ηρακλείου, για τα δικά του συστήματα, τραμ και προαστιακό και η Περιφέρεια Κρήτης για τον σιδηρόδρομο να ξεκινήσουν τις διαδικασίες μελετητικής ωρίμανσης.
«Πρέπει να γίνει σήμερα, όχι αύριο» τόνισε ο μαθηματικός – συγκοινωνιολόγος – πρώην ειδικός σύμβουλος Ο.Σ.Ε Γιώργος Νάθενας και σημείωσε:
«Τα μεγάλα νησιά της Μεσογείου έχουν όλα σιδηρόδρομο και οι μεγάλες πόλεις μέσα σταθερής τροχιάς, είτε ελαφρύ μετρό, είτε τραμ. Ας δούμε τα παραδείγματα της Σαρδηνίας, της Σικελίας, της Κορσικής, της Μαγιόρκας που είναι μικρότερο νησί από την Κρήτη αλλά έχει αντίστοιχο σε μέγεθος τουρισμό».
«Είναι μονόδρομος ν’ αναπτυχθεί μέσο σταθερής τροχιάς με άξονα το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Και είναι κάτι, νομίζω, που δεν κοστίζει και πολλά χρήματα.
«Θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα»
»Να ξεκινήσουμε λοιπόν με το πρώτο αυτό δίκτυο, 25 χλμ. που θα ενώνει το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο και ν’ αναπτυχθούν σιγά-σιγά μέσα σταθερής τροχιάς και στην υπόλοιπη Κρήτη. Ας γίνει όμως η αρχή» επισήμανε ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Μανώλης Φραγκάκης, ο οποίος έχει απευθύνει και επίσημο αίτημα στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών.
«Τα 2 έργα, ΒΟΑΚ και σιδηρόδρομος θα μπορούσαν κάλλιστα να συνδυαστούν. Να δουλέψουν και παράλληλα και ξεχωριστά, όπου κριθεί αναγκαίο. Μη ξεχνάμε ότι τώρα ανοίγει η διαδικασία των απαλλοτριώσεων για τον ΒΟΑΚ.
»Νομίζω ότι έχουμε φτάσει στο »ταβάνι» μας ως Κρήτη. Πρέπει να προνοήσουμε να υποδεχθούμε με κατάλληλες υποδομές το τουριστικό κοινό που θα καταφτάνει στο νησί μας. Αν το αμελήσουμε, θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα» υπογράμμισε ο πρώην δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας, που έχει προτείνει σιδηρόδρομο ήδη από το 2018.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram