Εμείς οι Έλληνες θεωρούμε τους εαυτούς μας φιλόξενο λαό. Άραγε, ισχύει αυτή η αντίληψη και μεταξύ των ξένων που μας επισκέπτονται ή που μένουν εδώ; Απαντώ άμεσα: οι Έλληνες δε θεωρούμαστε μία από τις πιο φιλόξενες χώρες του κόσμου. Στη λίστα του Forbes είμαστε στη θέση 32 (από 65), για να σας δώσω ένα παράδειγμα, από τα πολλά που βρήκα. Χώρες που κερδίζουν συστηματικά τις προτιμήσεις είναι ο Καναδάς, το Ομάν, η Κολομβία, η Ουγκάντα, η Ιαπωνία, και η Πορτογαλία.
Την αρχαία παράδοση της Ελληνικής φιλοξενίας δε φαίνεται να την τηρούμε, τουλάχιστον στα μάτια των περισσότερων ξένων επισκεπτών. Σίγουρα υπάρχουν νησίδες αριστείας, όπως και σε οτιδήποτε άλλο, είτε αυτές βρίσκονται σε οργανωμένα ξενοδοχεία, είτε σε ορεινά χωριά ή μικρά νησιά. Ως επαγγελματίας της φιλοξενίας, θεωρώ τη φιλική διάθεση ως κάτι θεμελιώδες που δεν μπορεί να χωρέσει σε επίσημες κλίμακες αστεριών ποιότητας. Χωρίς πηγαία φιλοξενία, δεν ορίζεται καν η έννοια της ποιότητας στον Τουρισμό.
Σύμφωνα με την παράδοση του Ξένιου Δία, ο επισκέπτης ήταν ιερό πρόσωπο. Η λέξη ξένος δεν ήταν δυνατόν να έχει αρνητική χροιά, όπως συχνά συμβαίνει σήμερα. Και, βέβαια, ο χαρακτηρισμός «πελάτης» δεν είχε τότε περιεχόμενο, αφού η φιλοξενία ήταν ιερή υποχρέωση. Φοβούμαι πως αυτή η τελευταία έννοια, του πελάτη δηλαδή, έχει με τη σειρά της κι αυτή αλλοιωθεί από την αρχική της σημασία. Από εκεί που τουλάχιστον είχαμε σεβασμό στους επισκέπτες ως πηγή των εισοδημάτων μας, βλέπω γύρω μου μια σχεδόν ρατσιστική διάθεση εναντίον όσων δε διαθέτουν πολλά για να ξοδέψουν.
Έχουμε φτάσει τη σήμερον ημέρα να μιλάμε για την «ποιότητα» των επισκεπτών. Θέλω να είμαι πολύ ειλικρινής με τους αναγνώστες του ΕΡΜΗ: Βρίσκω την έκφραση αυτή αποκρουστική. Το να μιλάμε για τη δική μας ποιότητα ως πάροχοι υπηρεσιών προς επισκέπτες της χώρας είναι όχι μόνο θεμιτό, αλλά απολύτως αναγκαίο. Αντιθέτως, η απαίτηση να περάσουν πάνω από κάποιον πήχυ πριν αποδεχθούμε την παρουσία τους εδώ είναι προσβλητική. Για εμάς πρωτίστως.
Δυστυχώς, το ακούω συχνά αυτό, ακόμη και στην Ελούντα που δραστηριοποιούμαστε με μερικά από τα καλύτερα ξενοδοχεία της χώρας, να χαρακτηρίζονται οι ξένοι από τους συμπατριώτες μας ανάλογα με το τι ξοδεύουν. Και τους υπενθυμίζω πως ήδη πληρώνουν πολλά για να έρθουν και να μείνουν σε ένα ποιοτικό περιβάλλον, αλλά βγαίνοντας έξω από αυτό δε βρίσκουν αντίστοιχη καθαριότητα, επαγγελματισμό, υποδομές, ή επίπεδο υπηρεσιών.
Πρέπει να είμαστε εμείς πρωτίστως «ποιοτικοί», και σε καμία περίπτωση να μην απαιτούμε από τους ξένους επισκέπτες να πληρώνουν για κάτι που δεν είμαστε.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram