Με τη θετική ψήφο της ΝΔ υπερψηφίσθηκε επί της αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας για την σύσταση του «Ογκολογικού Κέντρου Παίδων ‘Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη – ΕΛΠΙΔΑ» ως νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου.
Με το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται επίσης το δίκαιο για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων, εισάγονται νέες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημοσίας υγείας, καθώς και άλλες ρυθμίσεις που κρίνονται ως επείγουσες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ απείχε από την ψηφοφορία σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του για αποχή απ’ τις ψηφοφορίες μέχρι τις εκλογές, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 καταψήφισαν το νομοσχέδιο.
Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης κατά την ολοκλήρωση και της επί των άρθρων συζήτησης του σχεδίου νόμου, σημείωσε πως για το ογκολογικό κέντρο παίδων «δεν αλλάζει σε τίποτα το καθεστώς χρηματοδότησής του από το κράτος. Δεν αλλάζουν σε τίποτα οι εργασιακές σχέσεις. Αυτά είναι ξεκάθαρα στο νομοσχέδιο». Σε ό,τι αφορά την χρηματοδότηση του νέου Κέντρου, υπογράμμισε πως «δεν πηγαίνουμε στο μοντέλο της Καρδιοχειρουργικής του ‘Ωνασείου’ όπου δίνεται μέρος κρατικής χρηματοδότησης. Εδώ η κρατική χρηματοδότηση θα παραμείνει η ίδια, όπως δινόταν στα δύο Νοσοκομεία Παίδων. Συνεπώς δεν τίθεται κανένα θέμα αλλαγής των σχέσεων με τους ασθενείς. Οι ασθενείς θα πηγαίνουν δωρεάν, και μάλιστα προστίθεται και η διάταξη για την κάλυψη των ανασφαλίστων».
Για τις εργατικές σχέσεις του προσωπικού, ο κ. Πλεύρης επισήμανε ότι δεν υπάρχει καμία μεταβολή. Οι οργανικές θέσεις παραμένουν στα Νοσοκομεία Παίδων και απλά μεταφέρεται το προσωπικό στο Κέντρο. Μάλιστα, υπάρχει και η πρόνοια να καθοριστούν οι σχέσεις και με το επικουρικό προσωπικό ή και με το προσωπικό του ΟΑΕΔ.
Ο υπουργός, τόνισε ότι με τη μορφή του ΝΠΙΔ δίνεται η δυνατότητα διοικητικής ευελιξίας, όπως για προσέλκυση δωρεών και χορηγιών, για νέες άμεσες συνεργασίες με το εξωτερικό ή το εσωτερικό, με την δυνατότητα, πέραν του προσωπικού που θα λαμβάνει από το ΕΣΥ, να έχει και επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό, αυτοτέλεια λειτουργίας, να έχει επιπλέον πόρους από κλινικές δοκιμές που μπορεί να υπάρχουν, ή από άλλες δραστηριότητες και να μην έχει ενδεχομένως την «σκληρή» λειτουργία ενός ΝΠΔΔ.
Σχετικά με τις διατάξεις του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι «οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές δημιουργούνται για να εισηγούνται, δεν νομοθετούν, αυτό το κάνουμε εμείς ως βουλευτές και η κυβέρνηση που κρίνουμε εάν όσα εισηγούνται είναι ώριμα ή όχι να νομοθετηθούν».
Στον ΕΟΜ, σημείωσε ο κ. Πλεύρης «αυτό που κάνουμε είναι η αναβάθμιση του πλαισίου λειτουργίας του και μάλιστα κάνοντας μια τομή σε σχέση με τον καρδιακό και τον εγκεφαλικό θάνατο. Δίνουμε δυνατότητες να υπάρχει επικαιροποίηση και πρωτοκόλλου ποιοτικής αναβάθμισης. Έχουμε μεγάλη ευαισθησία στο κομμάτι της βιοηθικής και της ενημερωμένης συναίνεσης. Εισάγεται και η ενημέρωση για τους σπάνιους κινδύνους που μπορεί να εμφανιστούν, ώστε ο δωρητής να προστατεύεται από όλους τους τυχόν κινδύνους. Πηγαίνουμε από την εικαζόμενη βούληση στην εκπεφρασμένη βούληση του ατόμου για να γίνει μια μεταμόσχευση. Εάν δεν υπάρχει εκπεφρασμένη βούληση, πηγαίνουμε στους οικείους για να μας πουν την εκπεφρασμένη θέληση του ατόμου. Ακόμη προβλέπεται να μπορεί να λαμβάνονται υπόψη και άλλα στοιχεία σχετικά με την εκπεφρασμένη θέληση του θανώντος, που ο γιατρός θα πρέπει να τα σεβαστεί, ακόμα και εάν οι οικείοι του έχουν αντίθετη άποψη.
Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι ο πληρεξούσιος υγείας δεν υπάρχει νομικά, είναι ένας αγγλοσαξονικός θεσμός και εάν το υιοθετούσαμε, αυτό δεν θα μπορούσε να ισχύσει μόνο για τις μεταμοσχεύσεις αλλά θα πρέπει να ισχύσει για όλες τις ιατρικές πράξεις. Κάλεσε να αναρωτηθούμε τι θα συνέβαινε εάν σε μια οποιαδήποτε ιατρική πράξη ενός ασθενούς, εμφανιζόταν ένα τρίτο πρόσωπο ως πληρεξούσιος υγείας, που θα εξέφραζε μια άλλη άποψη από αυτή των οικείων του, σε τι θέση θα βρισκόταν ο κάθε ιατρός. Ο κ. Πλεύρης, επίσης, αντιτάχθηκε και στις εισηγήσεις θεσμοθέτησης του θεσμού του «Καλού Σαμαρείτη – Οργάνων» λέγοντας ότι από τα ερωτηματικά και τις αμφιβολίες που θα δημιουργηθούν στον δημόσιο διάλογο, θα λειτουργούσε αρνητικά ως προς τις μεταμοσχεύσεις.
Υπεραμύνθηκε της άποψης, η πολιτική για τις μεταμοσχεύσεις να χαράσσεται από τον σκληρό πυρήνα του κράτου – το υπουργείο Υγείας της Πολιτείας – και όχι από τον ΕΟΜ. Αντίθετα, είπε, εάν χρειάζεται, είμαστε ανοικτοί να δώσουμε περισσότερες κανονιστικές αρμοδιότητες στον ΕΟΜ. Δεσμεύτηκε ότι η χρηματοδότηση του ΕΟΜ θα διασφαλιστεί. Σχετικά με το αίτημα του ΕΟΜ για μία ελευθερία προσλήψεων, ο υπουργός, σημείωσε πως «δεν φαντάζομαι ότι θα θέλαμε την πλήρη απουσία του ΑΣΕΠ σε μια σειρά από πράξεις. Επειδή, όμως, αντιλαμβανόμαστε και έχουμε πειστεί όπως έχει τεθεί το θέμα , ήδη με το υπουργείο Εσωτερικών προσπαθούμε να κάνουμε μία διάταξη, ώστε να υπάρχει μια ευελιξία ως προς το επιστημονικό προσωπικό με την επιλογή του ΕΟΜ. Να μην είναι δηλαδή σε κάποιους τελείως αυστηρούς κανόνες – και θα υπάρξει σε αυτό μια νομοτεχνική βελτίωση – αλλά θέλουμε να υπάρχει ένας έλεγχος, μια ασφάλεια κριτηρίων.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram