ΕΚΟΥΣΙΑ ΠΛΑΝΗ

Ταυτοτικές απώλειες και υπαρξιακή κόπωση | του Κώστα Θεολόγου

Λένε ότι το εκλογικό σώμα πάσχον από κόπωση λόγω αλλεπάλληλης πολιτικής συμμετοχής σε εκλογικές διαδικασίες δεν μας φάνηκε προεκλογικώς ζωηρό σε τούτη τη φάση εκλογών για την τοπική αυτοδιοίκηση.

Ωστόσο, νιώθω ότι πρόκειται για μια σύνθετη μορφή απώλειας του πολιτικού ενδιαφέροντος, η οποία οφείλεται αφενός στην αποκαρδιωτική και διαρκή απογοήτευση ημών των πολιτών έναντι της πολιτικής και των πολιτικών υποκειμένων και αφετέρου στην απώλεια της βαθύτερα ριζωμένης τοπικότητας, που διαμόρφωνε τους ταυτοτικούς δεσμούς ανάμεσα στους εκλογείς του παρελθόντος.

Το πρώτο δεν χρειάζεται να το επεξηγήσω· η φόρα με την οποία ο καινοφανής αστέρας της αντιπολίτευσης εδραιώθηκε στον κομματικό κόσμο της οιονεί αριστεράς συμμαχίας δείχνει τη λόγω απελπισίας -κατά τη γνώμη μου- απαγκίστρωση της πλειονότητας των εκλογέων από ιδεολογικά σχήματα και αντίστοιχους πολιτικούς ή αξιακούς κώδικες και την πρόσδεση και εμπιστοσύνη της στο(ν) γοητευτικό …άγνωστο.

Το δεύτερο είναι θεσμικώς αυταπόδεικτο· αφορά στο φαινόμενο «αραίωσης» το οποίο υποβάθμισε τεχνηέντως τους δεσμούς τοπικότητας που είχαμε μέχρι τα τελευταία 15-20 χρόνια, έως ότου ανέλαβαν τα ασυνείδητα όρνεα της παγκοσμιοποίησης να τους διαλύσουν. Οι πρώτοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης θεσπίστηκαν επί Όθωνος μεταξύ 1833-1845· υιοθετούσαν έναν φαινομενικά αυτοδιοικητικό σχεδιασμό, αλλά διατηρούσαν στην πραγματικότητα τα τοπικά νομικά πρόσωπα υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης, η οποία επέλεγε τους ταγούς τους. Συνεπώς δεν είχαμε αιρετούς Ο.Τ.Α., αλλά βαθμίδες κεντρικής διοίκησης. Πλήρη αυτοδιοίκηση στους δήμους και στις κοινότητες (αλλά όχι στις νομαρχίες) παραχώρησε ο Βενιζέλος το 1912· αποδεχόμενοι ότι αποτελεί τη γενέθλια στιγμή των σύγχρονων πρωτοβάθμιων οργανισμών Τ.Α. το βενιζελικό σχήμα διέτρεξε ανθεκτικό την ταραγμένη πολιτική ιστορία μας, διατηρώντας τη βασική δομή του μέχρι το 1994, όταν η κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου καθιέρωσε την αιρετή νομαρχιακή αυτοδιοίκηση. Αμέσως μετά (1997) η κυβέρνηση Σημίτη επέβαλε τον «Καποδίστρια» εκσυγχρονίζοντας με το στανιό τα διοικητικά όρια των πρωτοβάθμιων Ο.Τ.Α. μέσα από ανόητες συνενώσεις, που δημιούργησαν αχρείαστες ωσμώσεις και υποχρέωσαν πληθυσμούς, που δεν ήθελαν αλισβερίσια μεταξύ τους, να αναπτύξουν ανύπαρκτους δεσμούς. Από το 2010 φοράμε τον αυτοδιοικητικό κορσέ «Καλλικράτης» του ποδηλάτη-μεταρρυθμιστή Γιωργάκη Παπανδρέου, ο οποίος επέβαλε ακόμη μεγαλύτερες συνενώσεις με ευρύτερους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α. καταργώντας τις νομαρχίες και αντικαθιστώντας τες ως δευτεροβάθμιους Ο.Τ.Α. από τις περιφέρειες. Δεν ξέρω αν κατανοείτε το μπάχαλο των τελευταίων 15 χρόνων.

Είμαστε μια χώρα με αγεωγράφητους πολίτες, με πολιτικούς ανελλήνιστους και χωρίς λαϊκή ρίζα. Κάποτε είμασταν μια χαρά επαρχιώτες, με τα μεσαιωνικά πανηγύρια μας, τα κλαρίνα και τους ζουρνάδες, τους κάθε τοπικούς άγιους να συναγείρουν γύρω από τον ιερό ναό πάγκους με αγαθά, από μπιχλιμπίδια, λαμπάδες, μέχρι σκόρδα και βρακιά. Και αναγνωριζόμασταν και χορεύαμε κύκλιους χορούς που μας κρατούσαν ενωμένους έστω δυο-τρεις φορές τον χρόνο. Ωστόσο, απωλέσαμε τους ταυτοτικούς  δεσμούς μας στις κοινότητες, όπου νιώθαμε ασφάλεια και οικειότητα, εφόσον ενταχθήκαμε σε ευρύτερα ανθρωπογεωγραφικά και αυτοδιοικητικά σχήματα που ενισχύουν την ανωνυμία και τη δυσπιστία. Θεωρώ ότι είμαστε πολιτικά και ταυτοτικά βαθιά νικημένοι από τις ευρείες συνενώσεις που επέβαλαν στις κοινότητες οι ωσμώσεις των μητροπολιτικών δήμων και υπαρξιακά κουρασμένοι από τα κάλπικα πολιτικά τερτίπια, ώστε να ανακτήσουμε την ελπίδα μας με τις -πλην εξαιρέσεων- basse classe αγωνιώδεις υποψηφιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Κώστας Θεολόγου

Ο Κώστας Θεολόγου διδάσκει στο ΕΜΠ και στο ΕΑΠ

Κώστας Θεολόγου

Ο Κώστας Θεολόγου είναι Καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας του Πολιτισμού και Διευθυντής του Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου (AKEΔ) στη Σχολή ΕΜΦΕ του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβριο του 1960 και αποφοίτησε από το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σπούδασε Νομικά και Πολιτική Επιστήμη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης (Paris-I, Pantheon Sorbonne) στην Κοινωνική Ιστορία και Κοινωνική Θεωρία με τον Jean-Marie Vincent, εισηγητή της Σχολής της Φρανκφούρτης στη Γαλλία. Το διδακτορικό δίπλωμά του από τον Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ (2006) εστιάζει στις συλλογικές ταυτότητες και στην Κοινωνιολογία του Πολιτισμού σε πολυεθνικά αστικά περιβάλλοντα. Διδάσκει σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στο ΕΜΠ και σε άλλα πανεπιστήμια. Είναι Συντονιστής της Θεματικής Ενότητας ΕΠΟ41 (Κοινωνική Θεωρία και Νεωτερικότητα) της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Έχει διδάξει στην τριτοβάθμια ιδιωτική και στη δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση και έχει δημοσιεύσει μονογραφίες, μεταφράσεις, συγγράμματα και έχει επιμεληθεί σημειώσεις μαθημάτων για διδακτικές ανάγκες. Έχουν δημοσιευθεί ή βρίσκονται υπό έκδοση εργασίες του (άρθρα ή κεφάλαια) σε ξενόγλωσσα και ελληνικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους. Κριτικά σχόλιά του για νέες εκδόσεις έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Εντευκτήριο, Διαβάζω, Το Δέντρο, Οδός Πανός κ.α. Κείμενά του βρίσκονται επίσης στα περιοδικά Αντί, Μουσική, Άρδην, Νέμεσις και στις εφημερίδες Μακεδονία, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Η Αυγή, Τα Νέα κ.α. Δύο πρόσφατα βιβλία του είναι το «Φιλοσοφία και Τεχνολογία» (Δεκέμβριος 2023) και «Κριτικές Συναντήσεις: Άνθρωποι Βιβλία Τέχνες» (Μάρτιος 2024).

Σχετικά άρθρα

Back to top button