Η πίεση στο κουμπί της φωτογραφικής μηχανής δεν είναι απλώς μια κινητοποίηση τεχνικής λειτουργίας, αλλά σηματοδοτεί έναν χορό νομικών πράξεων με σημαντικές επιπτώσεις.
Κατ’ αρχάς, αναδεικνύεται η απονομή προστασίας από πνευματική ιδιοκτησία επί της φωτογραφίας (Α). Αυτό είναι το κύριο πλαίσιο, με τις συνεπαγόμενες συνέπειες για τον φωτογράφο (Β) και τους τρίτους-χρήστες φωτογραφιών (Γ).
Ο Νόμος Πνευματικής Ιδιοκτησίας ρητά αναγνωρίζει την προστασία των φωτογραφιών. Σύμφωνα με τον νόμο αυτόν, οι φωτογραφίες συγκαταλέγονται στα προστατευόμενα έργα (Άρθρο 2, παράγραφος 1, Ν. 2121/1993). Ωστόσο, η προστασία αυτή εξαρτάται από συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ο φωτογράφος, με τη δημιουργία μιας πρωτότυπης φωτογραφίας, αποκτά αυτοδίκαια το δικαίωμα της εκμετάλλευσής της (περιουσιακό δικαίωμα) και της προστασίας του προσωπικού του δεσμού με αυτήν (ηθικό δικαίωμα).
Η προστασία της φωτογραφίας από πνευματική ιδιοκτησία δεν είναι διαρκής. Διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του δημιουργού και εβδομήντα (70) χρόνια μετά τον θάνατό του (Άρθρο 29, παράγραφος 1). Με τη λήξη της προστασίας, η φωτογραφία αποτελεί δημόσιο κτήμα (public domain), επιτρέποντας ελεύθερη χρήση και εκμετάλλευση.
Η απονομή προστασίας από πνευματική ιδιοκτησία σε φωτογραφία θέτει περιορισμούς στους τρίτους που επιθυμούν να τη χρησιμοποιήσουν. Συγκεκριμένα:
– Απαιτείται άδεια για οποιαδήποτε χρήση ή εκμετάλλευση.
– Οι πράξεις που εμπίπτουν στην περιοχή του μονοπωλίου του φωτογράφου απαιτούν την προηγούμενη άδεια του.
– Μπορεί να χρησιμοποιήσει ανοικτές άδειες, όπως οι Creative Commons, παρέχοντας μεγαλύτερες ελευθερίες στους χρήστες.
Ειδικότερα, σε περίπτωση μη αδειοδοτημένης χρήσης και εκμετάλλευσης της φωτογραφίας από κάποιον χρήστη, ο φωτογράφος του οποίου το περιουσιακό ή/και το ηθικό δικαίωμα προσβάλλονται, δύναται να κάνει χρήση των ένδικων μέσων που προβλέπει ο νόμος αξιώνοντας, κατά κανόνα αστικές κυρώσεις (δηλ. άρση της προσβολής και παράλειψη στο μέλλον, χρηματική αποζημίωση για περιουσιακή και ηθική ζημία) ενώ δύναται επίσης να στραφεί και ποινικά κατά του προσβολέα. Τα ίδια μέσα και πέραν της όποιας συμβατικής ευθύνης, ο φωτογράφος μπορεί να μεταχειριστεί και έναντι του αντισυμβαλλομένου του ο οποίος προβαίνει σε εκμετάλλευση η οποία υπερβαίνει τα συμφωνηθέντα.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram