Στη χώρα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του… παραλόγου, συμβαίνουν καθημερινά απίστευτα περιστατικά που αν τα γράφαμε σε πάπυρο θα έφτανε από εδώ ως τον ήλιο.
Σήμερα, όμως, έπεσε στην αντίληψή μου ένα περιστατικό που δεν είχα ποτέ αναρωτηθεί πως το αντιμετωπίζει το «σύστημα». Πάμε να δούμε, λοιπόν, μια μαύρη τρύπα στην οποία χάνονται καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που θα μπορούσαν ενδεχομένως να συντελέσουν στη βελτίωση της πολύπαθης οδικής ασφάλειας και κυρίως οδηγικής παιδείας του νησιού μας.
Απέναντι από το μαγαζί μου, και σε κεντρικό δρόμο της Ελούντας, βρίσκεται ένα παράνομα παρκαρισμένο όχημα που ανήκει σε επισκέπτη και το έχει νοικιάσει από τοπική επιχείρηση. Όλα καλά ως εδώ, ή σχεδόν καλά αφού το απόγευμα πέρασε ένα περιπολικό και του άφησε το γνωστό ροζ χαρτάκι κάτω από τον αριστερό υαλοκαθαριστήρα ώστε να το προσέξει άμεσα ο οδηγός κατά την είσοδό του στο όχημα. Πολύ σωστά έπραξε το όργανο και μακάρι να γινόταν πιο συχνά τέτοιοι έλεγχοι ή μήπως όχι; Ας δούμε πρώτα ποια είναι η διαδικασία στα πρόστιμα του ΚΟΚ και τι γίνεται με τα χρήματα που πληρώνουν όσοι παρανομούν. Όλα τα χρήματα από τα πρόστιμα του ΚΟΚ (παράνομο παρκάρισμα, ζώνη, κράνος κλπ) που πληρώνονται μαζεύονται σε ένα Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας και διανέμονται στους ΟΤΑ (δήμους) των περιοχών που έγινε η παράβαση, άρα ΟΛΑ τα πρόστιμα πάνε στο δήμο. Όχι αυθαίρετα όμως, αλλά ο δήμος πρέπει να δώσει αναφορά στο ταμείο για το που θα τα χρησιμοποιήσει αλλιώς ΔΕΝ τα παίρνει, δηλαδή τα πρόστιμα έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα (κρατήστε το αυτό). Εκεί που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο δήμος αυτούς τους πόρους είναι σε έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας (ασφαλτοστρώσεις, σημάνσεις κλπ). Άρα κάθε πρόστιμο που εισπράττεται στην ουσία επιστρέφει στο πολίτη ή τουλάχιστον έτσι πρέπει να γίνεται.
Τι γίνεται, όμως, με τα πρόστιμα που βεβαιώνονται σε επισκέπτες από άλλες χώρες; Συμβάλουν καθόλου στους ΟΤΑ με τις παραβάσεις τους; Η απάντηση είναι ΟΧΙ! Γιατί πολύ απλά όλες οι κλήσεις σε πολίτες άλλων χωρών διαγράφονται χωρίς να γίνει καμία μα καμία προσπάθεια για πληρωμή του προστίμου! Πάμε πάλι, ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΑΠΟ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ. Η εταιρεία ενοικίασης στέλνει το συμβόλαιο στην αστυνομία με τα στοιχεία του πελάτη και η κλήση διαγράφεται δια παντός. Συμβαίνει άραγε το ίδιο και στην υπόλοιπη Ευρώπη; Όχι φυσικά.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη οι κλήσεις βρίσκουν τρόπο και φτάνουν στο σπίτι του παρανομήσαντος είτε από την εταιρεία ενοικίασης του οχήματος που σε χρεώνει μάλιστα επιπλέον για τη διαχείριση της κλήσης (κάποιος παρέλαβε και έστειλε σε σένα τη κλήση) είτε από το ίδιο το κράτος. Αλλά το καλύτερο το συνάντησα στην Ισπανία όπου για 12χλμ/ω παραπάνω από το όριο με σταμάτησε η αστυνομία και μου βεβαίωσε πρόστιμο 60€, προς έκπληξή μου ο αστυνομικός μου λέει «αν θέλετε πληρώνετε σε εμένα το πρόστιμο με έκπτωση 50%». Ο αστυνομικός είχε POS, πλήρωσα 30€ επί τόπου και ησύχασα αλλά ταυτόχρονα το κράτος εισέπραξε ανέξοδα (σχεδόν) ένα πρόστιμο σε λιγότερο από 1’. Μαθήματα οργάνωσης από την Ισπανία.
Φανταστείτε όλα τα πρόστιμα που «χάνονται» καθημερινά γιατί κανένας δεν κάνει την προσπάθεια να τα εισπράξει! Και όχι μόνο χάνονται χρήματα αλλά ξοδεύονται εργατοώρες από αστυνομικούς και εταιρείες ενοικίασης για να διαχειριστούν μια κατάσταση άνευ λόγου και άνευ οποιασδήποτε ανταπόδοσης. Εδώ να επισημάνω ότι δεν ξέρω την ακριβή διαδικασία είσπραξης ενός προστίμου από πολίτη άλλης χώρας αλλά για να το κάνει όλη η Ευρώπη γιατί να μην μπορούμε να το κάνουμε κι εμείς; Πόσο δύσκολο είναι άραγε η ταυτοποίηση πολίτη εξωτερικού (μόνο Ευρώπη για αρχή) που έχει δώσει το δίπλωμά του για να νοικιάσει ένα αυτοκίνητο ή μια μηχανή (ή μια γουρούνα). Είπαμε τα έσοδα αυτά πάνε στους δήμους που πρέπει για να τα απορροφήσουν να αναφέρουν έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, έργα που θα αποτρέψουν ατυχήματα, έργα που θα βελτιώσουν τη καθημερινή μετακίνηση χιλιάδων πολιτών και επισκεπτών.
Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό; Μα γιατί στη χώρα του παραλόγου όπως είπαμε κανείς δεν ενδιαφέρεται για αυτό. Όπου έψαξα διάβασα σαν δικαιολογία ότι η διαδικασία είσπραξης είναι αρκετά πολύπλοκη αν και η Ελλάδα είναι μέλος του Eucaris, του ευρωπαϊκού πληροφοριακού συστήματος αυτοκινήτων και αδειών οδήγησης (https://www.eucaris.net). Δηλαδή ο μηχανισμός υπάρχει ήδη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ελλάδα συμμετέχει στο μηχανισμό αυτό.
Εν κατακλείδι καθημερινά εισπράττονται χιλιάδες ευρώ από πρόστιμα σε Έλληνες πολίτες (μόνο στη πόλη του Ηρακλείου την πρώτη βδομάδα του Ιουλίου του 2023 βεβαιώθηκαν 3000 κλήσεις παράνομης στάθμευσης, 3000 κλήσεις σε 7 μέρες!). Αλλά δεν εισπράττεται τίποτα απολύτως από πρόστιμα σε επισκέπτες του νησιού που ξεπερνούν σε αριθμό κατά πολύ τους ντόπιους. Χάνονται εργατοώρες δημοσίων υπαλλήλων που θα μπορούσαν να κάνουν κάτι καλύτερο και πιο παραγωγικό αλλά και από τις εταιρείες ενοικίασης που πρέπει να διαχειριστούν αυτές τις κλήσεις (που τελικά καταλήγουν στο καλάθι των αχρήστων). Και τέλος δείχνουμε σαν χώρα άλλη μια φορά στους επισκέπτες ότι είμαστε ένα μπάχαλο και αν παρανόμησες «όλα καλά» μην ανησυχείς, όλα θα τα διαγράψουμε κι όλα θα ξεχαστούν. Αρκετοί φίλοι μου μαζί κι εγώ έχουμε εμπειρίες από πρόστιμα ΚΟΚ στο εξωτερικό που τελικά πληρώσαμε και έχουμε μια ιστορία να πούμε. Ε, λοιπόν, κάτι αντίστοιχο έχουν και φίλοι μου, πολίτες της Μεγάλης Βρετανίας, από πρόστιμα ΚΟΚ στην Ελλάδα που δεν πλήρωσαν ΠΟΤΕ.
υγ. δεν έχω πρόβλημα με τα πρόστιμα γενικά, ίσα ίσα στη περιοχή μας κάθε παράνομα παρκαρισμένο όχημα επιβαρύνει το ήδη βεβαρυμμένο κυκλοφοριακό, το πρόβλημά μου είναι με την αδυναμία του συστήματος να εισπράξει και να αξιοποιήσει πόρους αλλά ταυτόχρονα σε κάθε δίκαιο αίτημα των πολιτών για ασφαλτόστρωση ή γενικά βελτίωση των συνθηκών στους δρόμους η απάντηση είναι «δεν υπάρχουν χρήματα».
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram