Σε προηγούμενο δημοσίευμά μου δήλωσα ότι είναι νωρίς για κριτική στις επιλογές της νέας δημοτικής αρχής. Και εξακολουθώ να το πιστεύω όσο κι αν μετά από τέσσερεις μήνες έχει φανεί ξεκάθαρα ο τρόπος και η λογική που θα πολιτευθούν.
Εξελίσσονται όμως πράγματα με ένα τρόπο άγνωστο μέχρι σήμερα για τις δημοτικές αρχές, και θεωρώ ότι θα πρέπει να επισημανθούν για να μην γίνουν οριστική πρακτική. Δεν αναφέρομαι στις προτεραιότητες και στους σχεδιασμούς αλλά στον τρόπο διοίκησης καθαρά. Αναφέρομαι στον έντονο λαϊκισμό και στο πως εφαρμόζονται οι κείμενες διατάξεις κατά την άσκηση της εξουσίας τους. Μάλλον εδράζονται στην λογική ‘’εμείς είμαστε του κόμματος’’. Άρα κάνουμε αυτό που θέλουμε και η νομιμότητα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Αφού το είπαμε θα το κάνουμε. Με όποιο τρόπο. Λογικές άλλης εποχής και καταδικασμένης φιλοσοφίας.
Στην πολιτική μου διαδρομή πάντα πρόθεση και σκοπός μου ήταν να είμαι δημιουργικός και διεκδικητικός για τον τόπο μας και ποτέ δεν επεδίωξα να είμαι αρεστός αλλά παραγωγικός, και κατά το δυνατόν δίκαιος λειτουργώντας εντός της ευρείας ερμηνείας του νομικού πλαισίου που ισχύει για τους ΟΤΑ έστω και αν αυτό ενοχλούσε πολίτες ή αρχές. Γιατί οι ΟΤΑ δεν νομοθετούν. Εφαρμόζουν το ασφυκτικό νομικό πλαίσιο που έχει διαμορφώσει διαχρονικά το αθηνοκεντρικό κράτος με την μεταφορά στους ΟΤΑ όλο και περισσότερων αρμοδιοτήτων αντισυνταγματικά, αφού γίνεται χωρίς τις αναγκαίες προϋποθέσεις που δεν είναι άλλες από τους επιπλέον πόρους και το αναλογούν πρόσθετο προσωπικό, για να λέει μετά εύκολα : ‘’αυτοί φταίνε’’. Δυστυχώς ηθικοί αυτουργοί δεν αναζητήθηκαν ποτέ.
Το πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ δυστυχώς γίνεται όλο και πιο δύσκολο, αφ’ ενός λόγω των οικονομικών συγκυριών και αφ’ εταίρου λόγω ουσιαστικής αποστελέχωσης του δημόσιου τομέα – άρα και των ΟΤΑ – αλλά και της πολυνομίας που ακολουθείται στην λογική της μικροπολιτικής που δυστυχώς ασκεί το κεντρικό κράτος.
Καθοριστικό ζήτημα για την αποδοχή από τον πολίτη της εφαρμογής των κανόνων συνύπαρξης – δηλ. των νόμων και των σχετικών κανονιστικών διατάξεων – είναι ο έλεγ-χος υλοποίησης τους.
Με ποιόν ελεγκτικό μηχανισμό όμως θα γίνουν όλα αυτά; Η δημοτ. αστυνομία ουσιαστικά καταργημένη, η ΕΛΑΣ , τα Λιμεναρχεία και οι δικαστικές αρχές αποστελεχωμένες. Ποιος λοιπόν θα είναι ο ελεγκτής της νομιμότητας; Ο πολίτης που όταν διαμαρτυρηθεί ή υποδείξει κάτι στις αρχές θεωρείται καρφί; Ή οι ελεγκτικές αρχές που περνούν μπροστά από άπειρες παρανομίες σφυρίζοντας αδιάφορα ; Και υποδεικνύουν : ‘’κάντε μήνυση’’ για να επιληφθούμε!!! Και το κράτος νομιμοποιεί και επίσημα τις ανώνυμες καταγγελίες (πρόσφατο η myCoast App για τις παραλίες) αντί να προτρέπει τον κάθε πολίτη να αναλαμβάνει τις ευθύνες του!!!
Όλα τα παραπάνω δεν τα γράφω και δεν τα λέω για πρώτη φορά. Ο λόγος της αναφοράς στα παραπάνω είναι για να στηριχθούν τα θέματα που θα θίξω παρακάτω γιατί διαπιστώνω μια θεαματική απόκλιση από την ευρεία ερμηνεία του νόμου στην υλοποίηση έργων και δράσεων αυτό το διάστημα και φοβάμαι ότι θα γίνει μόνιμη κατάσταση με τις ευλογίες των όποιων αρχών.
Αλλά ας γίνω σαφής. Και τα θέματα αρκετά.
Πρώτο θέμα η Λαϊκή αγορά . Η λαϊκή Αγίου Νικολάου εξακολουθεί να λειτουργεί παρά την ανυπαρξία σχετικής νόμιμης κατοχύρωσης της λειτουργίας της. Η λαϊκή έχει καταργηθεί σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο !!! Οι αρχικές δηλώσεις της δημοτικής αρχής ήταν ότι θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για να μπορέσει να νομιμοποιηθεί και μετά να μεταφερθεί. Στην ΑΝΑΤΟΛΗ της 2/5/24 (Μεγ. Πέμπτη) διαβάζω ότι η λύση αυτή δεν υπάρχει. Και πως να υπάρξει άραγε; Η νέα θέση της Δημοτ. αρχής είναι η πρόταση των 50-60 παραγωγών και εμπόρων της λαϊκής δηλ. θα νομιμοποιηθεί στην σημερινή παράνομη θέση και θα μετακινηθεί μετά!!! Και πως θα νομιμοποιηθεί αφού ο σημερινός νόμος απαγορεύει λαϊκές σε γειτνίαση με μουσεία, σχολεία, νοσοκομεία, κλπ. Πως θα ξεπεραστεί αυτό; Μία ένσταση από τους περίοικους για την νομιμότητα της απόφασης πως θα ξεπεραστεί; Και ποιος διασφαλίζει ότι μετά την νομιμοποίηση οι λαϊκατζίδες θα δεχτούν την μετακίνηση;
Το ζήτημα είναι μεγάλο γιατί αν η δημοτική αρχή ανέχεται την λειτουργία της Λαϊκής Αγοράς παράνομα , με τι κύρος ζητά να ελέγξει άλλους παρανομούντες ; Τους παρανόμως παρκάροντες, τους αυθαίρετα καταλαμβάνοντες κοινόχρηστους χώρους, τους αυθαίρετα οικοδομούντες, κλπ κλπ; Και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί; Τα πρόστιμα που υποτίθεται ότι επιβλήθηκαν θα εισπραχτούν; Θα οδηγηθούν οι παρανομούντες εξόφθαλμα στην δικαιοσύνη ;
Δήμαρχος και πρόεδρος ΔΣ και πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου νομικοί . Έχουν να που κάτι εκτός από αναληθείς πληροφορίες για την λαϊκή και την ΧΖΛ;
Δεύτερο θέμα τα κυκλοφοριακά . Τα κολωνάκια, και ο ανασχεδιασμός της κυκλοφορίας στην πόλη .
Τα κολωνάκια. Αρχικά να σημειώσω ότι ο αρμόδιος αντιδήμαρχος είναι στέλεχος της αστυνομίας. Η λύση αυτή εφαρμόζεται πανελλαδικά. Μόνο εδώ ενοχλούμαστε. Ενοχλούμαστε γιατί θέλουμε να παρκάρουμε όπου μας βολεύει προσωπικά.
Υλοποιώντας λοιπόν προεκλογική τους υπόσχεση, αφαιρέθηκαν κάποια κολωνάκια που είχαν τοποθετηθεί σε ζώνες που απαγορεύεται η στάθμευση (κίτρινες γραμμές) για να αντιμετω-πισθεί το θέμα της αδυναμίας ελέγχου από τα ελεγκτικά όργανα. Και η αφαίρεση έγινε επιλεκτικά. Πρώτα και καλύτερα στην αρχή της Κνωσσού που είχαν τοποθετηθεί με τις σχετικές αποφά-σεις των αρμόδιων οργάνων μετά από αίτηση των νεφροπαθών που εξυπηρετούνται στον τεχνητό νεφρό, αλλά και από τα round about που η στάθμευση απαγορεύεται από τον ΚΟΚ. Έτσι φυσικά αυξήθηκαν οι παράνομες θέσεις στάθμευσης!!! Δηλ. η δημοτ. αρχή διευκολύνει την παράνομη στάθμευση; Και γιατί η αποξήλωση έγινε επιλεκτικά; Γιατί δεν ξηλώθηκαν στην Παλαιολόγου, στην παραλιακή ζώνη, στην πλατεία της Ελούντας, κλπ; Ή εκεί είναι άλλη επικράτεια;
Ο ανασχεδιασμός της κυκλοφορίας στην πόλη. Επελέγει νέο γραφείο μελετών και όχι το γραφείο που διαχειριζόταν τα κυκλοφοριακά της πόλης 25 χρόνια !!! (από το 1989) – με 5 διαδοχικούς δημάρχους . Οι μελετητές αυτοί επομένως είναι καλοί γνώστες των ιδιαίτερων θεμάτων μας και είχαν επιλεγεί από το τότε υπουργείο Δημ. Έργων, όχι από κάποιο δήμαρχο. Βέβαια είναι δικαίωμά της δημοτ. αρχής, αφού έχει την νόμιμη δυνατότητα επιλογής απ’ ευθείας, μια μέθοδο που χρησιμοποιούσαμε όλοι οι προηγούμενοι δήμαρχοι, αλλά που τα τελευταία χρόνια είχε επικριθεί εντονότατα χωρίς λόγο. Προφανώς οι νέοι μελετητές για να δώσουν μια νέα ολοκληρωμένη πρόταση κυκλοφορικής διαχείρισης της πόλης χρειάζονται χρόνο για εξ αρχής μετρήσεις και μελέτη. Αντί να δούμε την ολοκληρωμένη νέα μελέτη, ανακοινώθηκε ήδη – και τέθηκε σε διαβούλευση !!! – η πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης. Έτσι. Απωθημένο παλαιών παραγόντων;
Πεζοδρόμηση του κέντρου; Πως έτσι ξεκομμένα από την νέα κυκλοφοριακή μελέτη; Που είναι ποια; Την είδαμε; Και η κυκλοφορία που απομακρύνεται από το κέντρο, που οδηγείται ; Έχει διασφαλιστεί η ομαλή ροή στους διπλοπαρκαρισμένους δρόμους όπου θα οδηγηθεί; Χώροι στάθμευσης; Έχουν βρεθεί χώροι εκτός κέντρου; Και η πρόσβαση των μονίμων κατοίκων; Με κάρτες; Και ποιός θα τις ελέγχει; Ή τώρα ξαφνικά η ΕΛΑΣ στελεχώθηκε χωρίς να το πάρουμε χαμπάρι;
Πρόσθετα προβλήματα των τελευταίων χρόνων που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν στην νέα μελέτη είναι η άναρχη και συνεχής τροφοδοσία των καταστημάτων αλλά και οι υπηρεσίες delivery. Πως θα αντιμετωπισθεί αυτό το ζήτημα; Αυτοί θα κυκλοφορούν ελεύθερα στην πεζοδρο-μημένη περιοχή; Ή κι αυτοί με κάρτα; Που θα ελέγχεται από ποιους πάλι;
Να σημειώσω ότι στο παρελθόν το μέτρο αυτό (με τον όρο ‘’δακτύλιος’’) έχει εφαρμοστεί τρεις φορές και έχει αποσυρθεί από τους ίδιους τους εισηγητές του μέτρου γιατί η πόλη θέλει προετοιμασία που δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα.
Τρίτο θέμα η αυθαίρετη κατάληψη Κ.Χ. με αιχμή τα όσα συμβαίνουν στο Σίσσι.
Στο Σίσσι έχουν τελεσιδικήσει 19 πρωτόκολλα κατεδάφισης και υλοποιήθηκαν πρόσφατα τα 8. Γιατί υλοποιήθηκαν μόνο τα 8 και όχι όλα είναι ένα θέμα. Γιατί αυτά τα 8 και όχι κάποια άλλα 8 ένα δεύετρο.
Το κύριο θέμα όμως είναι γιατί όλο αυτό έγινε με την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου, και όχι με την λήξη της προηγούμενης ή στο τέλος της παρούσας ώστε οι επιχειρηματίες να προσπαθήσουν να διαχειριστούν έγκαιρα την νέα κατάσταση. Γιατί ,από την μια μέρα, στην άλλη βρέθηκαν χωρίς επιχείρηση. Χωρίς τρόπο επιβίωσης. Ξαφνικός θάνατος !!! Ανάλγητο κράτος !!! Ξέρω ότι οι αρμόδιοι θα απαντήσουν ότι ο χρόνος υλοποίησης των εργασιών προέκυψε από την εργολαβία και τις σχετικές προθεσμίες. Ξέρω όμως επίσης ότι μπορεί να καθοριστεί πρόγραμμα υλοποίησης του έργου ώστε να υπάρξει η μικρότερη δυνατή κοινωνική αντίδραση.
Και μετά την εξέλιξη αυτή τι έγινε ; Έγιναν επιφανειακές διαμορφώσεις ‘’ … υποτυπώδης εξυ-γίανση των επιφανειών…’’ από τον Δήμο (!!!) όπως αναγράφηκε στις Πενιές στην ΑΝΑΤΟΛΗ – χωρίς διάψευση – …. και στην συνέχεια νέα deck !!!
Δηλαδή ο Δήμος αγνόησε τα πρωτόκολλα κατεδάφισης και παρενέβει !!! Μέσα από ποιες διαδικασίες ; Με ποιες εγκρίσεις ; Πότε συντάχθηκε – αν συντάχθηκε – η σχετική μελετούλα με τις πρέπουσες εγκρίσεις ώστε να προχωρήσουν σε υλοποίηση; Ή μήπως δεν υπάρχει; Από όλη αυτή την εξέλιξη και την διαμορφωθείσα σήμερα κατάσταση δεν έχει ενοχληθεί καμμιά αρ-μόδια υπηρεσία. Κάτι σαν την λαϊκή αγορά ένα πράγμα. Βλέπουμε, αλλά κάνουμε πως δεν βλέπουμε.
Την προηγούμενη περίοδο, εξ αιτίας των ελεγχτικών αρχών – που τότε έβλεπαν (!!!) – εγώ προσωπικά αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες βρεθήκαμε δύο φορές στο εδώλιο του κατηγορουμένου για αντίστοιχες προσπάθειες.
Πρωτόγνωρα πράγματα !!! Νέα ήθη.
Όταν λοιπόν ο πολίτης βλέπει ότι πάντα έχει τον τρόπο να ξεφύγει από τα νόμιμα, γιατί να μην αυθαιρετεί όποτε και όσο θέλει ;
Αλλά είναι γνωστό ότι, το να θέλεις να εφαρμόσεις τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία με συνέπεια και ισοπολιτεία, έχει πολιτικό κόστος.
Τέλος, ο υποτιθέμενος τρόπος για την οριστική επίλυση του θέματος της διαχείρισης της παραλιακής ζώνης είναι ο επανακαθορισμός της γραμμής αιγιαλού. Αλήθεια η μέθοδος αυτή έχει εφαρμοστεί κάπου αλλού στην Ελλάδα με επιτυχία ; Και αν συνέβει αυτό πως δεν θα το είχε αναδείξει η ΚΕΔΕ, ως καλή πρακτική για τους δήμους;
Θα καταθέσω λοιπόν την άποψή μου για το θέμα γιατί θεωρώ ότι απλά γίνεται παραπλάνηση των ταλαίπωρων επιχειρηματιών για μια ακόμη φορά.
Ο επανακαθορισμός του αιγιαλού είναι μια διαδικασία που συνήθως απαιτεί ικανό χρόνο και εγκρίσεις. Θα ‘’μεταφέρει’’ την νέα γραμμή προς την θάλασσα περιορίζοντας την έκταση του αιγιαλού. Η υφιστάμενη γραμμή αιγιαλού μετονομάζεται σε γραμμή παλιού αιγιαλού και η έκταση μεταξύ των δύο γραμμών αποτελεί δημόσιο κτήμα, γιατί απλούστατα η έκταση αυτή για πάνω από 20ετία διαχειριζόταν από το δημόσιο χωρίς να προβληθούν πράξεις νομής από όμορους ιδιοκτήτες. Την έκταση αυτή διαχειρίζεται, ως ιδιωτικό δημόσιο κτήμα – όχι ως κοινόχρηστο χώρο – η ΕΤΑΔ και όχι η Κτηματική Υπηρεσία.
Επειδή πληροφορούμαι ότι με τον επανακαθορισμό η έκταση που θα προκύψει θα αποδοθεί στον Δήμο ερωτώ:
- Με ποια διαδικασία το δημόσιο θα απεμπολήσει ιδιοκτησιακά του δικαιώματα του; Έτσι απλά; Πότε και που έγινε ξανά αυτό; Και αφού υπήρχε αυτή η λύση γιατί για την υλοποίηση της περίφημης μελέτης Σκουτέλη δεν υπεδείχθει αρμοδίως αυτή η λύση;
- Ο δήμος με τι στοιχεία θα αποδείξει ότι είναι ιδιοκτήτης αυτής της έκτασης;
- Γιατί δεν θα αποδοθούν οι εκτάσεις αυτές στους όμορους ιδιοκτήτες/επιχειρηματίες που ως συνήθως στα συμβόλαια – όσων έχουν – έλεγαν ‘’…μέχρι θάλασσα.’’ για τις ιδιοκτησίες τους ;
- Δεν θα εμπλακεί ο δήμος σε ατέρμονες δικαστικές διενέξεις με τους ιδιώτες για την επίλυση του ιδιοκτησιακού ;
Με αντίστοιχης λογικής σκέψεις διαβάζω στα ΜΜΕ ότι γίνεται και η διαχείριση της ΧΖΛ στον Άγιο Νικόλαο. Όσο για την επιστημονικότητα και νομιμότητα διαχείρισης του από την νέα δημοτική αρχή θα τα συζητήσουμε αργότερα όταν καταλάβουμε τι εννοούν.
Χρησιμοποιείται ως ‘’εργαλείο’’ η παράταση ή μη της έκδοσης πρωτοκόλλων αποβολής που θα ψηφίσει η Βουλή . Δεν αναφέρουν όμως ότι η παράταση αφορά κατασκευές που υπήρχαν πριν κάποια χρόνια και όχι οι αυθαίρετες παρεμβάσεις και τα γυάλινα κουτιά που φυτρώνουν συνεχώς κάθε χρόνο. Μ’ αυτά τι γίνεται ; Έχουν ελεγχθεί; Πως θα αντιμετωπισθεί το θέμα ;
Το τεράστιο αυτό θέμα είναι θέμα της Ελληνικής Πολιτείας και της Κυβέρνησης που με ειλικρίνεια και όχι υποκριτικές δήθεν περιβαλλοντικές λογικές πρέπει να λύσει οριστικά το θέμα που ταλανίζει όλη της Ελλάδα. Αναμόρφωση του αρθ. 14 του Ν. 2971 με καθαρό μυαλό και ξεκάθαρες σύντομες διαδικασίες, σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και υπολογισμό στην υφιστάμενη πραγματικότητα δίνοντας σαφή χρονικό ορίζοντα των αλλαγών – χωρίς παρατάσεις – για να μπει μια τάξη στο χάος της ελληνικής ακτογραμμής.
Επειδή δε διαβάζω πολλά στα ΜΜΕ για τα θέματα της διαχείρισης των παραλιών καταγράφω και την άποψη μου.
Το κίνημα της πετσέτας φούντωσε γιατί αφορά πεπερασμένο αριθμό εκμεταλλευτών και επομένως ήταν εύκολα στοχοποιούμενη ομάδα χωρίς ιδιαίτερο πολιτικό κόστος.
Αντίστοιχο κίνημα καταπάτησης ΚΧ θα υπάρξει ; Νομίζω όχι. Γιατί στην περίπτωση αυτή είμαστε όλοι εν δυνάμει καταπατητές !!! Είτε παρκάροντας παράνομα, είτε ώς μικρο-επιχειρηματίες ΚΥΕ ή έμποροι καταλαμβάνοντας παραπάνω χώρους, είτε δημιουργώντας παράνομες χωματερές, κλπ. Και η ανάληψη προσωπικής ευθύνης δεν είναι εύκολα αποδεκτή με το δεδομένο ότι οι παντοιειδείς υπερβάσεις μένουν ουσιαστικά ατιμώρητες.
Κλείνοντας θέλω να ξεκαθαρίσω ότι αυτό που με ώθησε στο να κάνω γνωστή την άποψή μου για όλα τα παραπάνω θέματα είναι γιατί θεωρώ ότι ανοχή=συνενοχή και απώλεια κύρους και δυνατότητα δημοκρατικής επιβολής από όλες τις κρατικές δομές.
Οι αρχές πρέπει να εφαρμόζουν τους νόμους και να μην κλείνουν συνεχώς το μάτι.
Άγιος Νικόλαος 11/5/24
Αντώνης Εμμ. Ζερβός
Πρ. Δήμαρχος Αγ. Νικολάου
Υ.Γ. 1. Το θέμα με τις κροτίδες που πρόσφατα βγήκαν ανακοινώσεις από τις αρχές θα σχολιασθεί μετά την δίκη των δύο νεαρών – που αποτέλεσαν την εύκολη διαφυγή για όλες τις εμπλεκόμενες αρχές – στο δυσάρεστο συμβάν των Απόκρεω και του καρναβαλιού.
Υ.Γ. 2. Τα κάγκελα προς το σπήλαιο της Μιλάτου πως τοποθετήθηκαν ; Πως πληρώθηκαν; Αν το έκανε ιδιώτης – να τον μάθουμε – και να τον ευχαριστήσουμε δημοσίως όπως αρμόζει. Τα ίδια ισχύουν και για τη γνωστή τρύπα της παραλίας της Μιλάτου μπροστά σε γνωστό κατάστημα.
Υ.Γ. 3. Το δημοσίευμα προέκυψε μεγάλο αλλά όλα τα θέματα αποτελούν ενιαία ενότητα.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram