Αγιος Νικόλαος: Οταν το νόμιμο συγκρούεται με το ηθικό
Κύριε δήμαρχε και κύριοι αντιδήμαρχοι πρέπει όλοι να χαμογελάνε σε αυτή την πόλη και να χαίρονται για την ανάπτυξη που παρουσιάζει, από όπου κι αν προέρχεται. Αυτό δεν είναι το ζητούμενο;
Τι είναι ηθική; Η αναζήτηση του τι είναι πραγματικά σημαντικό, το νόημα της ζωής. Στην ουσία, η ηθική αφορά το πώς θα έπρεπε να είναι ο κόσμος. Συνηθίζεται όμως να πιστεύεται ότι το νόμιμο είναι και ηθικό.
Άρα οι νόμοι και η ηθική δεν είναι απαραίτητο ότι ταυτίζονται. Όταν συγκρούονται όμως οι νόμοι με την ηθική, τι γίνεται; Ποιο προέχει αλλά και ποιο είναι πιο σημαντικό για μας;
Στο ρεπορτάζ μας αυτό, διαπιστώνουμε πολλές δυσκολίες, βλέποντας από την μία πλευρά την αγωνία κάποιων για επιβίωση και από την άλλη, μια συνηθισμένου τύπου δημαρχιακή απαξίωση που σε πολλές άλλες περιπτώσεις την έχουμε ξαναζήσει. Εκεί, που πρέπει ένας δήμαρχος να σκύψει με σοβαρότητα και μεγάλη προσοχή σε ένα πρόβλημα το οποίο υπάρχει, το πρόβλημα «ανανεώνεται» συνεχώς με μία …υπογραφή δίνοντας έντονα την εντύπωση στους υπόλοιπους δημότες, την επόμενη μέρα, να επιχειρήσουν να κάνουν το ίδιο. Και καλά θα κάνουν, αφού ο σοφός λαός λέει ότι «…όποιος βρίσκει…. κάνει…».
Μέσα από το ρεπορτάζ μας, δεν προσπαθούμε να προβάλλουμε με αρνητικότητα τις προθέσεις οποιουδήποτε επιχειρηματία ή δημότη που θέλει να κάνει την δουλειά του και το έργο του. Το ρεπορτάζ μας προσπαθεί να προσεγγίσει τις προθέσεις της διοίκησης, της εξουσίας και των διοικούντων την πρωτεύουσα, τον Αγιο Νικόλαο.
Ας τολμήσουμε να ρωτήσουμε κάποιο ΑμεΑ ή μητέρα με καροτσάκι που κυκλοφορούν στην πόλη μας
Ας αφήσουμε πάλι το «νόμιμο» κε δήμαρχε, για να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε και να πείσουμε με λογικά επιχειρήματα έναν άνθρωπο με κινητικά προβλήματα (ΑμεΑ), ή μία μητέρα με καροτσάκι μωρού, πως για να περάσει από αυτό το σημείο θα πρέπει να κατεβάσει το αμαξίδιο ή το καροτσάκι στον δρόμο από το πεζοδρόμιο που στο συγκεκριμένο σημείο δεν υπάρχει ράμπα, και μετά από μερικά μέτρα να το ανεβάσει ξανά, -ίσως με σούζα- στο πεζοδρόμιο για να συνεχίσει την πορεία του, φεύγοντας από το φαρμακείο που βρίσκεται εκεί, ή για να πάει στο φαρμακείο για απαραίτητα φάρμακα που χρειάζεται.
Αυτή ίσως να είναι και η ερώτηση-απορία του «ενός εκατομμυρίου»!
Αυτό το σιδερένιο κάγκελο το οποίο τοποθετήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου 2021 το μεσημέρι τι ακριβώς προστατεύει;
- Την οικοδομή από τα οχήματα;
- Τους πεζούς από την οικοδομή;
- Τους πεζούς από τα οχήματα;
Απ’ότι αντιλαμβάνομαι βλέποντας και γράφοντας αυτό το άρθρο και μιλώντας και με μηχανικούς οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα τέτοιες περιπτώσεις, ο Δήμος τοποθέτησε το προστατευτικό κάγκελο αγνοώντας όμως ότι υπάρχει κατά πρώτον, απίστευτη κακογουστιά μέσα σε έναν από τους πιο εμπορικούς δρόμους της πόλης εν μέσω εορταστικής περιόδου, δεύτερον οι κανόνες ασφαλείας δεν είναι αυτές που ίσως θα έπρεπε να εφαρμοστούν, και τρίτον δεν έγινε καμμία πρόβλεψη διέλευσης ανθρώπων με κινητικές δυσκολίες ή μητέρες με καροτσάκια και μωρά, για να δημιουργηθεί επί του πεζοδρομίου τούνελ διέλευσης τουλάχιστον 80-90 εκατοστών, όπως γίνεται στην πόλη μας στις υπό κατασκευή οικοδομές και σε όλο τον κόσμο.
Φανταστικό σενάριο διαφυγής
Κάνω λοιπόν ένα «φανταστικό σενάριο διαφυγής» για το συγκεκριμένο πρόβλημα, παίρνοντας για παράδειγμα άλλες παρόμοιες περιπτώσεις στην πόλη του Αγίου Νικολάου, που ολοκλήρωσαν τις εργασίες τους σε λίγες μέρες, και κάποιες άλλες που είναι σε εξέλιξη με όλη την νομιμότητα, καλή διάθεση και σεβασμό για τους διερχόμενους αλλά και για τους καλούς γείτονες, και έρχομαι να σου το παρουσιάσω κε δήμαρχε καταθέτοντάς το και παίρνοντας αριθμό πρωτοκόλλου από τον Δήμο για την τεχνική πρόταση αυτή, -είστε και μηχανικός-, και σίγουρα την αντιλαμβάνεστε πλήρως. Και σας ρωτάω: Θα την απαξιώσετε και θα πετάξετε το μπαλάκι έξω από το γήπεδο, ούτε καν στην εξέδρα; Θα υπάρξει κάποια εμμονή, ο συνήθης εγωισμός σας, ή ίσως κάτι άλλο που εμείς δεν το γνωρίζουμε;
Συμπέρασμα: Εδώ και πολλές εβδομάδες, στο συγκεκριμένο σημείο της πόλης μας, υπάρχει πρόβλημα. Πιστεύω, κε δήμαρχε ότι είσαι υποχρεωμένος να ισορροπήσεις την νομιμότητα με το ηθικό θέμα που δημιουργείται, χωρίς να μεροληπτείς(;) με διάφορους «πλάγιους» τρόπους, αγνοώντας αυτά που σου προτείνουν οι θιγόμενοι, μέσα από απόλυτα νόμιμες και συγκεκριμένες διαδικασίες.
Κύριε δήμαρχε και κύριοι αντιδήμαρχοι πρέπει όλοι να χαμογελάνε σε αυτή την πόλη και να χαίρονται για την ανάπτυξη που παρουσιάζει, από όπου κι αν προέρχεται. Αυτό δεν είναι το ζητούμενο;
Τι είναι όμως δίκαιο; Θα μπορούσα να υποστηρίξω πώς έχω δίκιο με βάση τη δική μου συλλογιστική δεινότητα, την κριτική μου σκέψη, μια σειρά από λογικά επιχειρήματα, την κοσμοθεωρία μου, τις αρχές μου όμως, παρόλα αυτά να μην «δικαιωθώ» καθότι υπάρχουν πολλοί τεχνικά νόμιμοι τρόποι, ίσως και νόμοι με τους οποίους κάποιοι μπορούν να με εξαπατήσουν.
Η ηθική, κατά τον μεγάλο φιλόσοφο Καντ, είναι αυτή που αν γινόταν ηθικός νόμος για όλη την ανθρωπότητα θα δημιουργούσε την ιδανική κοινωνία. Αντίθετα, οι ηθικές αρχές και αξίες είναι υπεράνω των νομικών πλαισίων, διότι αποτελούν τμήμα της προσωπικότητας, της ιδεολογίας, της αντίληψης αλλά γενικότερα της στάσης ζωής του καθενός.
Καταλήγοντας, στο ερώτημα εάν η ηθική διδάσκεται, την απάντηση τη δίνει ο Αριστοτέλης που έγραψε: «Έχουμε τις αρετές επειδή τις έχουμε ήδη εφαρμόσει στην πράξη, όπως γίνεται με όλες τις τέχνες… Επομένως, την αρετή και την ηθική ο κάθε πολιτικός θα πρέπει να την έχει ήδη κατοχυρώσει σε ατομικό επίπεδο προτού ασχοληθεί με τα κοινά. Δηλαδή προτού μπει στην πολιτική».
Θα μου επιτρέψετε ταπεινά να επισημάνω ότι στις μέρες μας πρέπει και να τη διατηρήσει σε κάθε έκφανση ενασχόλησής του με τα κοινά.-