Η λίπανση του κινητήρα είναι από μόνη της μια απαιτητική «δουλειά» την οποία αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν πάσης φύσεως ορυκτέλαια ή στην καλύτερη περίπτωση λάδια ημισυνθετικής ή συνθετικής σύστασης.
Η τελευταία περίπτωση, εκείνη των συνθετικών λαδιών είναι και η πλέον ενδεδειγμένη, συγκεντρώνοντας ιδιότητες που λείπουν από ένα συμβατικό ορυκτέλαιο και παρέχοντας μεγαλύτερη προστασία σε σύγχρονα κινητήρια σύνολα με υψηλότερες ανάγκες λίπανσης και ψύξης.
Ένα συνθετικό λάδι μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε πολύ χαμηλότερες θερμοκρασίες γεγονός που καθιστά έναν κινητήρα αποδοτικότερο κατά την έναυση και ως ότου φτάσει στη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας.
Όντας επί της ουσίας πιο λεπτόρρευστά από τα συμβατικά ορυκτέλαια μειώνουν και τις τριβές ανάμεσα στα κινούμενη μέρη του κινητήρα, χωρίς μάλιστα να χάνουν τις εξαιρετικές ικανότητες λίπανσής τους.
Ανάμεσα σε εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα συνθετικά λάδια είναι και η αυξημένη αντοχή τους, γεγονός που με τη σειρά του δημιουργεί το εύλογο ερώτημα για το πότε απαιτείται η αντικατάστασή τους.
Ένα ερώτημα που έχει περισσότερες από μία απαντήσεις καθώς δεν σχετίζονται μόνον από τις προδιαγραφές του ίδιου του κατασκευαστή αλλά και από τη χρήση ή ακόμα και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ίδιος ο κινητήρας.
Ένας φθαρμένος κινητήρας απαιτεί συχνότερους ελέγχους κυρίως ως προς τη στάθμη του λαδιού, ενώ ένα τετράτροχο που κινείται σε ιδιαίτερες κλιματικές συνθήκες -πολύ ψυχρές ή πολύ θερμές- απαιτεί επίσης μια διαφορετική διαχείριση τόσο ως προς τον χρόνο παραμονής του λιπαντικού στον κινητήρα όσο και ως προς την επιλογή του τύπου του.
Ο κανόνας θέλει τα λιπαντικά που επιλέγει κανείς να κινούνται εντός των προδιαγραφών που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου και οι όποιες αποκλίσεις να έχουν την έγκριση εξειδικευμένου προσωπικού.
Στον κατασκευαστή επαφίεται και η συχνότητα αλλαγής των λαδιών. Προφανώς η συχνότερη αντικατάσταση των λαδιών μόνο καλό μπορεί να κάνει σε ένα κινητήριο σύνολο σε αντίθεση με την αραιότερη η οποία ενέχει το ρίσκο πρόκλησης μιας σοβαρότερης βλάβης.
Άλλωστε με τη χρήση των συνθετικών λαδιών αρκετοί είναι οι κατασκευαστές που έχουν παρατείνει την αντικατάσταση ακόμα και στα 30.000 χιλιόμετρα, θέτοντας παρόλα αυτά το χρονικό όριο των δύο ετών.
Δεν είναι λίγα εκείνα τα αυτοκίνητα, πλέον, που παρακολουθούν όχι μόνο την ποσότητα αλλά και την ποιότητα των λιπαντικών του κινητήρα, ενημερώνοντας τον χρήστη για τον ακριβή χρόνο στον οποίο θα πρέπει να οδηγηθεί στο σημείο συντήρησης.
Σε αυτήν την περίπτωση η αντικατάσταση των λιπαντικών μπορεί να έρθει νωρίτερα από την αρχική πρόβλεψη του κατασκευαστή ή και αργότερα, ανάλογα με τις συνθήκες στις οποίες έχει κληθεί να ανταπεξέλθει ο κινητήρας.
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, σε συνθήκες όπως αυτές που επικρατούν στη χώρα μας, η κόπωση των λιπαντικών ουσιών έρχεται ταχύτερα γεγονός που επιβάλλει μεγαλύτερη προσοχή τη στιγμή της επιλογής και μεγαλύτερη συνέπεια στις περιόδους αντικατάστασής του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε αλλαγή λαδιού θα πρέπει να συνοδεύεται από την αντικατάσταση του φίλτρου λαδιού το οποίο συγκρατεί τα ξένα σώματα και η αποτελεσματικότητά του θεωρείται επιβεβλημένη για τη μακροζωία του κινητήρα.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram