Τα χρώματα που χρησιμοποιούνται ως προστατευτική βαφή των πλοίων περιέχουν δηλητηριώδεις ουσίες. Η ΕΕ θα εξακολουθήσει να ανέχεται τη χρήση τους ελλείψει εναλλακτικών λύσεων.
Λίγες μόλις ημέρες αρκούν προκειμένου οι ζωικοί και φυτικοί οργανισμοί της θάλασσας να προσκολληθούν στο σώμα των πλοίων. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που κοστίζει πολλά χρήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες, ειδικά στις περιπτώσεις μεγάλων εμπορικών πλοίων, καθώς επιβραδύνεται ο πλους και αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου. Εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πρόσθετες δαπάνες ύψους εκατοντάδων εκατομ. ευρώ ετησίως. Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ιδιοκτήτες μεγάλων θαλαμηγών καλύπτουν το σώμα των πλοίων με δηλητηριώδη βιοκτόνα (antifouling paints). Πρόκειται για επικίνδυνα για το περιβάλλον χημικά, τα οποία εξουδετερώνουν τους θαλάσσιους οργανισμούς που έρχονται σε επαφή με το πλοίο. Βαθμιαία, με το πέρασμα του χρόνου, αυτά καταλήγουν στο νερό και επικάθονται στο θαλάσσιο ίζημα.
Οι πελάτες επιλέγουν τα συμβατικά προϊόντα
Η χρήση των επικίνδυνων αυτών ουσιών θα συνεχιστεί τουλάχιστον για δέκα ακόμη χρόνια, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέτεινε μέχρι τις 31.12.2024 την προθεσμία για την ολοκλήρωση του ελέγχου των σχετικών προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά. «Όσο δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή, τα προϊόντα δεν θα απαγορευθούν», λέει ο Ουλφ Γιάκομπ από το Γερμανικό Ίδρυμα για το Περιβάλλον (DBU). Οι οργανοκασσιτερικές ενώσεις που κυριαρχούν σήμερα στη συγκεκριμένη αγορά αποτελούν «αγκάθι» για τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, ωστόσο «πελάτες τις επιλέγουν», λέει ο Κρίστοφ Στράκελγιαν, τεχνικός διευθυντής στην Nauticare, μία εταιρεία που εισάγει και πουλά βερνίκια για πλοία. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, αν αυτές οι ενώσεις απαγορευθούν, θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά τα πιο επιτυχημένα (από εμπορική σκοπιά) προϊόντα, μία ενέργεια με την οποία δεν θα συστρατεύονταν οι επιχειρήσεις.
Εναλλακτικές και φιλικές προς το περιβάλλον χρωματικές επιστρωματώσεις για την προστασία των πλοίων παρουσιάστηκαν και στη φετινή διεθνή έκθεση Θαλάσσιου Τουρισμού στο Ντίσελντορφ (Boot 2014). Ωστόσο, τα προϊόντα που παρουσιάστηκαν είναι ακριβότερα από αυτά που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά, με ειδικούς του κλάδου να εκτιμούν ότι για όσο διάστημα εξακολουθούν να κυκλοφορούν τα φθηνά βιοκτόνα χρώματα, είναι δύσκολο να λανσαριστούν νέα προϊόντα. Γεγονός είναι πάντως ότι ακόμη δεν υπάρχει το «τέλειο προϊόν» για την προστασία των πλοίων, κάτι που οφείλεται ενδεχομένως στο συντηρητισμό της ναυπηγικής βιομηχανίας. Όπως εξηγεί η Κονστάντσε Φούρλε, βιολόγος στο εργαστήριο θαλάσσιων ερευνών, Limnomar, «Αν πάει κάποιος σε ένα ναυπηγείο και πει ‘υπάρχει ένα καινούριο προϊόν’, θα του απαντήσουν ότι ‘η έξοδος είναι εκεί πίσω’».
Πολλοί πιστεύουν ότι για την παραγωγή προστατευτικών χρωμάτων για τα πλοία με οικολογικές προδιαγραφές, απαιτείται αυστηρότερη νομοθεσία.
Άρης Καλτιριμτζής
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram