Σίγουρα έχουμε όλοι μας πολλούς γνωστούς ή φίλους με πολλά ενεργά προφίλ γνωριμιών που ελκύονται από το app-based dating, δηλαδή τις γνωριμίες διαμέσου του Διαδικτύου.
Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, οι κοινωνιολόγοι παρατηρούν όλο και περισσότερους νέους μεταξύ 20-30 ετών, οι οποίοι δεν είχαν ποτέ προφίλ γνωριμιών ή δεν είναι ενεργοί σε καμία εφαρμογή γνωριμιών που χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν.
Πώς όμως κάτι που ήταν τόσο συνηθισμένο πριν από λίγα χρόνια, χάνει την ισχύ και την δυναμική του με ορισμένους daters -ειδικά εκείνους που ανήκουν σε νεότερες ηλικίες, εκείνους δηλαδή της Γενιάς Ζ;
Το «πριν» και το «μετά» των smartphones
Η Γενιά Ζ είναι η πρώτη γενιά που έχει συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο από τη γέννησή της. Εκεί που άλλες γενιές έχουν μια σαφή ανάμνηση ενός «πριν» και «μετά» τα smartphones, οι συσκευές με δυνατότητα τεχνολογίας έχουν υφανθεί απρόσκοπτα σε κάθε πτυχή της ζωής της Γενιάς Ζ.
Δεδομένου ότι η Gen-Z περιλαμβάνει σήμερα ηλικίες 18 έως 30 ετών, θα υπέθετε κανείς ότι θα ήταν οι πρώτοι υποψήφιοι για το… περιβόητο swipe-and-match των εφαρμογών γνωριμιών. Αλλά αυτό δεν ισχύει. Παρά την αυξανόμενη τάση των εφαρμογών γνωριμιών όπου οι άνθρωποι πηγαίνουν για να βρουν συντρόφους, η Gen-Z φαίνεται να επιλέγει να μην το κάνει.
Σύμφωνα με μια έρευνα της Statista του 2023-2024, οι daters στις ΗΠΑ μεταξύ 30 και 49 ετών, οι οποίοι είναι κυρίως millennials, αποτελούν το 61% των χρηστών εφαρμογών γνωριμιών, ενώ η Gen-Z φτάνει μόνο στο 26%.
Στην έκθεση D.A.T.E. (Data, Advice, Trends and Expertise) 2024 της Hinge, πολλοί Gen-Z daters αναφέρουν το φόβο της απόρριψης και το να είναι cringe μεταξύ των κορυφαίων ανησυχιών τους.
Οι παλαιότερες γενιές daters μπορεί να έχουν μεγαλύτερη εμπειρία ως προς την… απόρριψη που λάμβάνουν από τα εκάστοτε ραντεβού τους.
Μπορεί επίσης να «ανακάμπτουν» πιο εύκολα μετά από μια αμήχανη συνάντηση, αντί να την εσωτερικεύουν ως «cringe» που δεν μπορεί να ξεπεραστεί.
Φυσικά, οι περισσότεροι από εμάς φοβόμαστε την απόρριψη, αλλά σε έναν τεχνολογικά διαμεσολαβημένο κόσμο όπου οι ιδέες και οι άνθρωποι αρέσουν, αναβαθμίζονται, δέχονται επιθέσεις ή χαρακτηρίζονται, τα πράγματα μπορεί να μοιάζουν ταυτόχρονα απρόσωπα και πολύ προσωπικά.
Δυσκολεύονται με την απόρριψη -Ο ρόλος του αλγόριθμου
Οι daters της γενιάς Ζ μπορεί να δυσκολεύονται περισσότερο να βάλουν τον εαυτό τους σε μια «ευάλωτη» θέση στις εφαρμογλες γνωριμιών στο διαδίκτυο. Και τα παιδιά της Γενιάς Ζ τελικά διαγράφουν τις εφαρμογές γνωριμιών τους ή – αφού ακούσουν ιστορίες από συνομηλίκους τους για το πόσο δύσκολο είναι να ασχοληθούν με εφαρμογές γνωριμιών – επιλέγουν να μην δοκιμάσουν καθόλου να βγουν ραντεβού.
Σε γενικές γραμμές, οι εφαρμογές γνωριμιών χάνουν την ελκυστικότητά τους με τους daters όλων των ηλικιών. Υπάρχει μια αυξανόμενη αίσθηση ότι οι αλγόριθμοι δεν τους βοηθούν να βρουν αυτό που θέλουν – ή ότι οι εταιρείες εφαρμογών γνωριμιών είναι εκεί μόνο για να «αγοράσουν» τους πελάτες τους, κρύβοντας χρήσιμα χαρακτηριστικά και χρήστες πίσω από πανάκριβα paywalls.
Η απογοήτευση μεγαλώνει ακόμα περισσότερο όταν οι χρήστες που βγαίνουν ραντεβού, ειδικά γυναίκες, μειονότητες, παχύσαρκοι και άτομα με αναπηρία, έχουν αρνητικές εμπειρίες όπως παρενόχληση στις εφαρμογές. Είναι λογικό ότι οι περισσότερες εφαρμογές διαγράφονται μέσα στον πρώτο μήνα.
Επίσης, η Γενιά Ζ είναι πιο επικριτική σε ό,τι έχουν να προσφέρουν οι εφαρμογές. Αυτή η γενιά δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην αυτοφροντίδα και την αυθεντικότητα στα ραντεβού από ό,τι οι προηγούμενες γενιές, και οι εφαρμογές γνωριμιών δεν ανταποκρίνονται στους τύπους των γνήσιων συνδέσεων που προσπαθούν να κάνουν.
Που βρίσκουν ανθρώπους για ραντεβού;
Αν η Gen-Z επιλέγει να μην συμμετέχει σε όλα αυτά περισσότερο από άλλες γενιές, πού βρίσκουν ανθρώπους για να βγουν ραντεβού; Η πλειοψηφία των ατόμων της Γενιάς Ζ που βγαίνουν ραντεβού βρίσκουν συντρόφους είτε στο σχολείο, είτε μέσω τυχαίων συναντήσεων μέσω φίλων, είτε απλά βγαίνοντας… έξω.
Ακούγεται παλιομοδίτικο, αλλά το να βγαίνουν ραντεβού με έναν φίλο ή κάποιον από τον κύκλο τους μπορεί στην πραγματικότητα να μειώσει αυτά τα συναισθήματα άγχους και ανησυχίας που αντιμετωπίζει η Gen-Z στο περιβάλλον των εφαρμογών γνωριμιών.
Τεχνολογία με διαφορετικούς τρόπους
Η Gen-Z χρησιμοποιεί επίσης την τεχνολογία για να συνδεθεί με διαφορετικούς τρόπους. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει τόπος συνάντησης με πιθανούς συντρόφους.
Εφαρμογές με ξεκάθαρο οπτικό προσανατολισμό όπως το Instagram και το TikTok επιτρέπουν στους χρήστες να αποκτήσουν μια αίσθηση του ποιοι άνθρωποι είναι (ή ποιοι θέλουν να φαίνονται) με τρόπους που οι εφαρμογές γνωριμιών μπορεί να μην έχουν.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα τάση γνωριμιών περιλαμβάνει την ανταλλαγή λεπτομερών πληροφοριών για τον εαυτό σας και για το τι ψάχνετε σε ένα εξατομικευμένο έγγραφο Google, που συνδέεται με το βιογραφικό σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τα έγγραφα «Date Me»
Τα έγγραφα «Date Me» προσφέρουν πιο εμπεριστατωμένες περιλήψεις για το τι ψάχνει κάποιος και μπορούν να περιλαμβάνουν χρήσιμα πράγματα, όπως κριτικές φίλων και πρώην συντρόφων.
Αυτά είναι χαρακτηριστικά με τα οποία έχουν «παίξει» οι εφαρμογές γνωριμιών κατά καιρούς, αλλά τα έγγραφα «Date Me» αυτό που κάνουν ουσιαστικά είναι να επαναφέρουν τον έλεγχο στα χέρια των νεαρών daters.
Αν και μπορεί να φαίνεται αντιφατικό να σκεφτεί κανείς ότι η Gen-Z είναι η γενιά που μας οδηγεί σε έναν λιγότερο ψηφιακό και πιο προσωπικό κόσμο γνωριμιών, τα σημάδια δείχνουν ακριβώς αυτό.
Μπορεί να είναι ότι ο υπερκορεσμός σε έναν τεχνολογικά διαμεσολαβημένο κόσμο έχει οδηγήσει τους daters της Gen-Z να δοκιμάσουν αυτό που πολλοί από εμάς έχουμε ξεχάσει πώς να κάνουμε: να συναντήσουμε ανθρώπους για να βγούμε ραντεβού καθώς συνεχίζουμε τη ζωή μας.
Φυσικά, η πανδημία COVID-19 έχει αλλάξει δραστικά και έχει περιορίσει ακόμη και τις κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις. Αλλά αυτή η τάση προς κάτι πιο ανθρώπινο είναι ενθαρρυντική. Ίσως οι υπόλοιποι από εμάς θα πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram