Μάθηµα φιλαναγνωσίας στα σχολεία: Δωρεάν λογοτεχνικά βιβλία στα χέρια των μαθητών από τον Φεβρουάριο
Από Αίσωπο και Καζαντζάκη µέχρι Βερν και Οργουελ θα διαβάζουν πλέον οι µαθητές από το ∆ηµοτικό έως το Λύκειο.
Επιχείρηση φιλαναγνωσίας ξεκινάει από τo νέο έτος στα σχολεία το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για κλασικά βιβλία κορυφαίων συγγραφέων, όπως «Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολµς» του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ, «Μέγας Αλέξανδρος» του Νίκου Καζαντζάκη, «H τιµή και το χρήµα» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, το «Παραµύθι χωρίς όνοµα» της Πηνελόπης ∆έλτα, το «1984» του Τζορτζ Οργουελ, η «Μαύρη καλλονή» της Αννα Σιούελ και το «Περηφάνια και προκατάληψη» της Τζέιν Οστιν, που θα φθάσουν στα χέρια των µαθητών όλων των ηλικιών, δίνοντάς τους µια διαφορετική προσέγγιση του µαθήµατος της λογοτεχνίας.
Δωρεάν λογοτεχνικά βιβλία για όλους τους μαθητές
Από τον Φεβρουάριο θα µοιραστούν σε όλους τους µαθητές, από το ∆ηµοτικό έως το Λύκειο, δωρεάν λογοτεχνικά βιβλία, τα οποία θα τα διδαχθούν µαζί µε τα βιβλία που ήδη έχουν στο σχολικό τους πρόγραµµα, µε στόχο να αγαπήσουν το διάβασµα και το ολοκληρωµένο βιβλίο να τους φέρει πιο κοντά µε το µήνυµα που θέλει να περάσει ο συγγραφέας.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, συνδυάζει την πρωτοβουλία της κατάρτισης λογοτεχνικής λίστας µε βιβλία που θα µοιραστούν στους µαθητές µε την αναβάθµιση των σχολικών βιβλιοθηκών, προκειµένου οι µαθητές να έρθουν κοντά µε τη λογοτεχνία, ενώ, όπως λέει το υπουργείο Παιδείας, εστιάζει για πρώτη φορά στην ανάγνωση ολόκληρου του βιβλίου από τους µαθητές και όχι µόνο αποσπασµατικών κειµένων. Σύµφωνα µε το σχέδιο του υπουργείου, τα νέα αυτά βιβλία θα είναι και ηχητικά, καθώς έχουν γίνει συµφωνίες µε σπουδαίους καλλιτέχνες για να τα ηχογραφήσουν, προκειµένου οι µαθητές να µπορούν να τα ακούνε και στο σπίτι τους.
Στόχος να “παντρευτεί” το ψηφιακό µε το έγχαρτο βιβλίο
Σε ό,τι αφορά τις βιβλιοθήκες, στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας περιλαµβάνεται ο εµπλουτισµός τους µε νέα, σύγχρονα βιβλία, καθώς και η προώθηση πολιτικής δανεισµού και λογοτεχνικών διαγωνισµών. Στόχος του υπουργείου είναι να «παντρέψει» το ψηφιακό µε το έγχαρτο βιβλίο, όπως λέει ο κ. Πιερρακάκης, ο οποίος θέλει να «επενδύσει» στη φιλαναγνωσία.
Η αρχή θα γίνει µε κλασικούς συγγραφείς και στη συνέχεια στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να µπουν στα σχολεία, από την αρχή της ερχόµενης σχολικής χρονιάς, ακόµα και δύο ή και τρία λογοτεχνικά βιβλία ανά τάξη. Οι µαθητές δεν θα έχουν επιλογή βιβλίου, θα διδάσκονται δηλαδή το βιβλίο που θα τους διανεµηθεί, παράλληλα µε το σχολικό εγχειρίδιο, που περιέχει αποσπάσµατα λογοτεχνικών κειµένων. Σύµφωνα µε πληροφορίες, ο θεσµός του πολλαπλού βιβλίου, που θα ισχύσει στα σχολεία, θα εµπεριέχει και τη δυνατότητα επιλογής λογοτεχνικών κειµένων. Οπως επισηµαίνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, «η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων αποτελεί σηµαντικό στοιχείο για τη µάθηση και συντελεί ευεργετικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των µαθητών της Πρωτοβάθµιας και της ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης. Τα παιδιά µέσα από τη λογοτεχνία δύνανται να δραστηριοποιηθούν µέσω δηµιουργικών έργων, που καλλιεργούν τη γλώσσα, τη φαντασία, τη δηµιουργική σκέψη και την εφευρετικότητά τους».
Η επιλογή των κειμένων
Η επιλογή των κειµένων βασίστηκε σε συγκεκριµένα επιστηµονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και αξιοποιώντας τη βιωµατική εµπλοκή των µαθητών, την ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής τους ικανότητας. Επιλέχτηκαν έργα αντιπροσωπευτικά του γενικότερου λογοτεχνικού αλλά και του σχολικού λογοτεχνικού κανόνα, εµβληµατικών λογοτεχνών, για τους οποίους υπάρχει ήδη πολύχρονη εµπειρία από τη διδακτική τους αξιοποίηση και, ως εκ τούτου, είναι ευρύτερα αποδεκτή η παιδαγωγική καταλληλότητα και η αισθητική τους αξία. Σύµφωνα µε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, «η ανάγνωση του λογοτεχνικού κειµένου τελικά αφυπνίζει και προσφέρει απόλαυση. Απόλαυση που θα µπορεί το παιδί και σε µεγαλύτερη ηλικία να αναζητήσει, µιας και το λογοτεχνικό έργο θα εµπλουτίσει ή και θα αποτελέσει µέρος της προσωπικής ή οικογενειακής βιβλιοθήκης του. Στόχος είναι η διεύρυνση των οριζόντων των µαθητών στην κατανόηση των κειµένων και η αποµάκρυνση από την αποστήθιση, µέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας. Κορυφαίοι Ελληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη».
Ποιους συγγραφείς και ποια έργα τους θα διαβάσουν
– Στην Προσχολική Αγωγή: Οι µύθοι του Αισώπου και επιλογή παραµυθιών του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν και των αδελφών Γκριµ.
– Στο ∆ηµοτικό: Ελληνική µυθολογία, «Ο µικρός πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σεντ-Εξυπερί, «Παραµύθι χωρίς όνοµα» της Πηνελόπης ∆έλτα, «Μέγας Αλέξανδρος» του Νίκου Καζαντζάκη, «Μαύρη Καλλονή» της Αννα Σιούελ και «Ο γύρος του κόσµου σε ογδόντα ηµέρες» του Ιούλιου Βερν.
– Στο Γυµνάσιο: «Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολµς» του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ και τα «Λόγια της πλώρης» του Ανδρέα Καρκαβίτσα για την Α’ Γυµνασίου. «Το ηµερολόγιο της Αννας Φρανκ» της Αννας Φρανκ και «Ο θάνατος του παλικαριού» του Κωστή Παλαµά, για τους µαθητές της Β’ Γυµνασίου. Για τους µαθητές της Γ’ Γυµνασίου «Ο Βάνκας και άλλα διηγήµατα» του Αντον Τσέχοφ και το «Ζητείται ελπίς» του Αντώνη Σαµαράκη.
– Στο Λύκειο: Στην Α’ Λυκείου «Τα ρόδινα ακρογιάλια» του Αλέξανδρου Παπαδιαµάντη και το «Περηφάνια και προκατάληψη» της Τζέιν Οστιν. Στη Β’ Λυκείου «Ιούλιος Καίσαρας» του Ουίλιαµ Σαίξπηρ και «Η τιµή και το χρήµα» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Οι µαθητές της Γ’Λυκείου θα διαβάσουν τα βιβλία «Το αµάρτηµα της µητρός µου» του Γεώργιου Βιζυηνού και το «1984» του Τζορτζ Οργουελ.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram