Καθηµερινός καταιγισµός αντιδράσεων από τον τουριστικό κλάδο εξαιτίας της εξειδίκευσης των νέων µέτρων για τον Τουρισµό. Αν και είχαν στόχο την κοινοποίηση της στρατηγικής για την ανάπτυξη του κλάδου και τη στήριξη της επιχειρηµατικότητας, ο αντίκτυπος µόνο θετικός δεν κρίνεται για την ώρα, καθώς, όπως λένε σύσσωµοι οι εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου, θα επιδεινωθεί η ανταγωνιστικότητα σε µια περίοδο που ήδη η ακρίβεια µαστίζει.
Από τους πρώτους που πήρε αντίθετη θέση από τα νέα µέτρα ήταν ο Γιάννης Χατζής, πρόεδρος της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), καλώντας έµµεσα την κυβέρνηση να επανεξετάσει τις αποφάσεις της. Χαρακτήρισε µάλιστα τα µέτρα ως «µέτρα επιβάρυνσης του ξενοδοχειακού κλάδου» και όχι στήριξης, όπως από παραδροµή είπε ότι χαρακτηρίστηκαν.
Αιτιολογώντας τη δήλωσή του, προειδοποίησε πως θα θέσουν σε κίνδυνο την οικονοµική βιωσιµότητα των µικρών και πολύ µικρών, οικογενειακών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και ότι η πολιτεία, µε τέτοιου είδους µέτρα, αντιµετωπίζει τον ισχυρότερο τοµέα της ελληνικής οικονοµίας ως µια δηµοσιονοµική διέξοδο και όχι ως έναν αναπτυξιακό βραχίονα.
ΣΕΤΕ
Μία µέρα µετά τις ανακοινώσεις, ο πρόεδρος του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Παράσχης, σε επιστολή του προς τους αρµόδιους υπουργούς υπογράµµισε πως ναι µεν αξιολογεί θετικά όσα µέτρα στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας της κεντρικής διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και είναι συµµετρικά και ουσιαστικά, αλλά εκφράζει την αντίθεσή του σε µέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, που ήδη έχουν αποδειχθεί αναποτελεσµατικά.
«Τέτοιου είδους µέτρα δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για την επιµήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς δεν λαµβάνουν υπόψη τα πραγµατικά επίπεδα τιµών και τις γεωγραφικές διακυµάνσεις, ενώ κινδυνεύουν να ενισχύσουν φαινόµενα παραβατικότητας», τόνισε σχετικά, ενώ αναφορικά µε το τέλος στην κρουαζιέρα είπε πως οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιµενικά τέλη πρέπει να συνάδει µε τον επιδιωκόµενο σκοπό, να είναι αναλογική µε τις επενδυτικές ανάγκες των λιµένων, να εφαρµόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άµεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Μάλιστα, για τα νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιερόπλοιων είπε πως η επιβολή τελών ως µοναδική παρέµβαση δεν θα φέρει το επιδιωκόµενο αποτέλεσµα.
ΕΞΑΑΑ
Τη δυσαρέσκειά της εξέφρασε το απόγευµα της Πέµπτης η Λαµπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), εκπροσωπώντας τους ξενοδόχους της πρωτεύουσας. Μεταξύ άλλων, η ΕΞΑΑΑ τονίζει πως οι «εισφορές» αυτές, που θα ζητούνται κάθε τόσο από έναν αφικνούµενο επισκέπτη, δεν αφορούν έργα και υποδοµές που υλοποιούνται στη χώρα προέλευσής του, αλλά στην Ελλάδα, κρίνοντας εύλογο το να απαιτηθεί µια λογική εξήγηση στα ζητούµενα από το ταξιδιωτικό κοινό. «Εάν ο σκοπός και ο στόχος του “τέλους ανθεκτικότητας στην κλιµατική αλλαγή” και των “τελών παρεπιδηµούντων” στους δήµους είναι η ευθεία “ανταποδοτικότητα” προς τους ίδιους τους τουριστικούς προορισµούς […] φυσικά µας βρίσκει σύµφωνους.
Εάν όµως αποτελεί απλά έναν τρόπο αύξησης των δηµοσίων εσόδων από τον Τουρισµό -και κατά κανόνα από τα ξενοδοχεία- καταθέτουµε την “ένστασή” µας, ενώ παράλληλα (το καταθέτουµε έστω ως “ρητορικό” ερώτηµα) θα επιθυµούσαµε να µάθουµε και τα εξής: Ποιο είναι το πραγµατικό µέγεθος των επενδύσεων που δροµολογούνται -και στις δύο περιπτώσεις τελών- από τη συντεταγµένη πολιτεία, δηλαδή από τα κρατικά και δηµοτικά ταµεία σε επίπεδο λ.χ. Αθήνας και Αττικής; Ποιο µερίδιο εσόδων από τέλη του είδους στον Τουρισµό “επιστρέφει” στους τουριστικούς προορισµούς για τα αναγκαία έργα και βελτιώσεις υποδοµών, έστω ‘‘λόγω κλιµατικής αλλαγής’’;».
CLIA
Θετική ήταν η αντίδραση από τα µέλη της ∆ιεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που κράτησε ενθαρρυντική στάση απέναντι στην κυβέρνηση στο να εξετάσει τον πιθανό οικονοµικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισµό κρουαζιέρας, κάνοντας ωστόσο έκκληση για ουσιαστική διαβούλευση µε τις εταιρείες κρουαζιέρας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα λιµάνια και τους φορείς του Τουρισµού που επηρεάζονται από την απόφαση αυτή. «Το 2025, νέα συστήµατα διαχείρισης θέσεων ελλιµενισµού θα τεθούν σε εφαρµογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Καλούµε την κυβέρνηση να εφαρµόσει το νέο τέλος από το 2026 και έπειτα, επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστηµάτων», ανέφερε στη σχετική ανακοίνωση.
Θυµίζουµε πως για την κρουαζιέρα η υπουργός Τουρισµού επέβαλε ειδικό τέλος ανά επιβάτη που αποβιβάζεται από κρουαζιερόπλοιο στα λιµάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης ύψους 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιµάνια της χώρας 5 ευρώ για την περίοδο από την 1η Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεµβρίου κάθε έτους. Τους µήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο το τέλος θα είναι 40% µειωµένο, ενώ τους µήνες Νοέµβριο έως Μάρτιο θα είναι µειωµένο κατά 80%. Από το ετήσιο όφελος, που εκτιµάται στα 50 εκατ. ευρώ, τα έσοδα θα κατανέµονται κατά 1/3 σε δήµους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, στον προϋπολογισµό του υπουργείου Ναυτιλίας, µε σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιµενικών έργων, και στον προϋπολογισµό του υπουργείου Τουρισµού, µε σκοπό τη βελτίωση των τουριστικών υποδοµών για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram