ΕΚΟΥΣΙΑ ΠΛΑΝΗ

Το ύφος ενσαρκώνει ήθος | του Κώστα Θεολόγου

Στην εποχή που η αρρενωπότητα στη χώρα μας εκδηλώνεται -ειδησεογραφικά τουλάχιστον- με βαθιά κομπλεξική αντρίλα, ένας «πολιτικός άντρας» και επιστήμονας του ανθρωπίνου σώματος οφείλει να εκφράσει τη διάθεσή του για πολιτικό διάλογο ή για παρέμβαση με ανάλογη τεχνογνωσία, δηλαδή με savoir faire, όπως απαιτείται από τη δημόσια σφαίρα, και με το ανάλογο savoir vivre, όπως απαιτείται από την κοινωνία και από τον πολλάκις διδακτικό ρόλο -κυρίως μέσω της μίμησης- που διαθέτουν τα μέσα επικοινωνίας· αλλά τούτο το τελευταίο είναι ίσως η παρανυχίδα στο ευρύτερο θέμα μας.

Πολλάκις κάποιος βαρύς κι ασήκωτος ασίκης της πολιτικής εκφράζει ένα δίκιο και συχνά πείθει με τους αλαλαγμούς του τον απελπισμένο πολίτη, ο οποίος γίνεται άθυρμα και σαστίζει αδύναμος στους ελιγμούς των νόμων, των ΦΕΚ, των εγκυκλίων και των θεσμικών τσαλιμιών, τα οποία ο εκάστοτε ασκών την εξουσία βαφτίζει «νομιμότητα».

Είναι όμως θεμιτό να αλαλάζουμε; Πόσο δικαιολογημένος είναι πλέον ο βρυχηθμός του ντεμέκ βασιλιά της κοινοβουλευτικής ζούγκλας στην πολιτική σκηνή; Ακόμη κι αν όλοι δεχόμαστε ότι επικρατούν συνθήκες αήθους αγένειας και αξιακής ολιγότητας, ότι δηλαδή η έκπτωση στον δημόσιο διάλογο είναι πραγματική, δεν φαίνεται να υπάρχει χώρος για μια κραυγαλέα υποτίμηση τους συνομιλητή μας, ιδίως όταν η υποτίμηση περιλαμβάνει περιφρονητικές υποδείξεις έμφυλης υπεροχής.

Δεν είναι όμορφο να αρέσκεται σε βρυχηθμούς ο κάθε παλαιολιθικός αούας, επειδή έτσι αντρώθηκε, ορεσίβιος και με ορμονική περίσσεια. Η ένταξη στην αστική και στην πολιτική ζωή διαμορφώνει συνθήκες πολιτικής (civic) διάδρασης που προϋποθέτουν ανάλογη κοινωνικοποίηση και σεβασμό του κάθε συνομιλητή, ακόμη και του βλακός ή του κακού. Δυστυχώς στη δημοκρατία συμμετέχουν οι πάντες, και κυρίως ανέντιμοι και πονηροί δρώντες, που δηλητηριάζουν με τα τερτίπια τους το ήθος και την άμιλλα του διαλόγου στη σύγχρονη Εκκλησία του Δήμου, δηλαδή στην ψηφιακή πραγματικότητα των ΜΜΕ και των ΜΚΔ, όπου όλες και όλοι παρακολουθούμε τα δρώμενα.

Η αδυναμία μας να προσαρμοστούμε εκόντες άκοντες σε τούτες τις προϋποθέσεις, καλώς ή κακώς, μας εξοστρακίζει από τη δημόσια σφαίρα ή μας υποδεικνύει την εθελούσια έξοδο. Έτσι δεν θα φέρνουμε σε αμηχανία ή σε δύσκολη θέση όποιον οφείλει να απολογείται εκ μέρους μας πολιτικά και κυρίως ηθικά. Το πολιτικό ήθος και οι καλοί τρόποι, ανεξάρτητα από το δίκιο που ίσως θεωρούμε πως βροντοφωνάζουμε, δεν υπόκειται σε περιοδικότητα, δηλαδή κάποια στιγμή να έχουμε τρόπους και άλλοτε να φερόμαστε ως τρωγλοδύτες· δεν μπορούμε να έχουμε σύρε κι έλα, πότε στη σπηλιά του σκότους και πότε στην ευπρέπεια του φωτός.

Θα μου πείτε βέβαια  ότι τα φωτεινά έδρανα του κοινοβουλίου έχουν ανεχτεί και εξακολουθούν να ανέχονται πολύ σκοτάδι των σπηλαίων, με συμπεριφορές αγοραίες και μόρτικες, οι οποίες εξακτινώνονται συχνάκις στην ψηφιακή δημόσια σφαίρα. Μάλλον οι εκλογείς πρέπει να γίνουν πιο εκλεκτικοί στις επιλογές τους, αλλά αυτό πάλι είναι θέμα πιο σοβαρό αναφορικά με την ανύπαρκτη πολιτική κουλτούρα μας ή με την απρέπεια και την αγένεια που μόλις σχολιάσαμε.

Ο Κώστας Θεολόγου είναι Διευθυντής του Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου στο ΕΜΠ

Κώστας Θεολόγου

Ο Κώστας Θεολόγου είναι Καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας του Πολιτισμού και Διευθυντής του Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου (AKEΔ) στη Σχολή ΕΜΦΕ του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβριο του 1960 και αποφοίτησε από το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σπούδασε Νομικά και Πολιτική Επιστήμη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης (Paris-I, Pantheon Sorbonne) στην Κοινωνική Ιστορία και Κοινωνική Θεωρία με τον Jean-Marie Vincent, εισηγητή της Σχολής της Φρανκφούρτης στη Γαλλία. Το διδακτορικό δίπλωμά του από τον Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ (2006) εστιάζει στις συλλογικές ταυτότητες και στην Κοινωνιολογία του Πολιτισμού σε πολυεθνικά αστικά περιβάλλοντα. Διδάσκει σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στο ΕΜΠ και σε άλλα πανεπιστήμια. Είναι Συντονιστής της Θεματικής Ενότητας ΕΠΟ41 (Κοινωνική Θεωρία και Νεωτερικότητα) της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Έχει διδάξει στην τριτοβάθμια ιδιωτική και στη δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση και έχει δημοσιεύσει μονογραφίες, μεταφράσεις, συγγράμματα και έχει επιμεληθεί σημειώσεις μαθημάτων για διδακτικές ανάγκες. Έχουν δημοσιευθεί ή βρίσκονται υπό έκδοση εργασίες του (άρθρα ή κεφάλαια) σε ξενόγλωσσα και ελληνικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους. Κριτικά σχόλιά του για νέες εκδόσεις έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Εντευκτήριο, Διαβάζω, Το Δέντρο, Οδός Πανός κ.α. Κείμενά του βρίσκονται επίσης στα περιοδικά Αντί, Μουσική, Άρδην, Νέμεσις και στις εφημερίδες Μακεδονία, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Η Αυγή, Τα Νέα κ.α. Δύο πρόσφατα βιβλία του είναι το «Φιλοσοφία και Τεχνολογία» (Δεκέμβριος 2023) και «Κριτικές Συναντήσεις: Άνθρωποι Βιβλία Τέχνες» (Μάρτιος 2024).

Σχετικά άρθρα

Back to top button