Το διαδίκτυο επιλέγουν για την ενημέρωσή τους εννέα στους δέκα Έλληνες, ποσοστό αυξημένο κατά 26,6% σε σχέση με το 2019.
Σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών με τίτλο «Το διαδίκτυο στην Ελλάδα», το 90% των ερωτηθέντων «αρκετές φορές την ημέρα επιλέγουν την ενημέρωσή τους μέσα από το διαδίκτυο.
Το ποσοστό αυτό σημείωσε αλματώδη αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση το 2019, που ήταν στο 63,5%.
Παράλληλα, καταγράφηκε μικρή αύξηση της τάξης του 3% σε όσους είναι επιφυλακτικοί ως προς την αξιοπιστία των ειδήσεων στο διαδίκτυο. Το ποσοστό αυτό πριν από τέσσερα χρόνια ανερχόταν στο 77,1%.
Το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι καμία είδηση δεν είναι αξιόπιστη μειώθηκε στο 1% (3,6% το 2019), ενώ κανένας χρήστης δεν πιστεύει ότι όλες οι ειδήσεις στο διαδίκτυο είναι αναξιόπιστες.
Πάντως, το 77% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι είναι ικανοί να διακρίνουν τις ψευδείς ή και παραποιημένες ειδήσεις, ενώ μόνο το 15% δηλώνει ότι δεν έχει αυτή την ικανότητα.
Αύξηση της χρήσης διαδικτύου και ψηφιακό χάσμα
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν επίσης ότι αυξάνεται σταθερά η χρήση του διαδικτύου στην χώρα. Ποσοστό 91% του πληθυσμού της τελευταίας μέτρησης αυτοπροσδιορίζονται ως χρήστες. Το ποσοστό αυτό σημειώνει αύξηση της τάξης του 20% από την τελευταία μέτρηση το 2019 (71%).
Για το 9% των μη χρηστών, δύο παραμένουν οι κυριότερες αιτίες μη χρήσης του διαδικτύου.
Πρόκειται για έλλειψη ενδιαφέροντος και χρησιμότητας του διαδικτύου (ποσοστό 63%) καθώς και για έλλειψη γνώσης και εξοικείωσης με την τεχνολογία (ποσοστό 27%).
Παράλληλα, μεγάλη αύξηση σημειώνει η χρήση του διαδικτύου για συναλλαγές καθώς σχεδόν το 75% των ερωτηθέντων της έρευνας δηλώνει ότι εξοφλεί λογαριασμούς και κάνει χρήση τραπεζικών υπηρεσιών διαδικτυακά τουλάχιστον μία φορά τον μήνα (51% το 2019).
Την ίδια ώρα, το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο για το συγκεκριμένο σκοπό έχει μειωθεί στο 8,9%, έναντι του αντίστοιχου 37,3% στην προηγούμενη μέτρηση.
H έρευνα καταλήγει επίσης στο συμπέρασμα ότι «χιλιάδες συμπολιτών μας εξακολουθούν να υφίστανται τις δυσμενείς συνέπειες του πρωτογενούς ψηφιακού χάσματος, οι οποίες προστίθενται στις επιβαρύνσεις των “παλαιότερων” ανισοτήτων.
Πρόκειται, όμως, για πληθυσμιακές κατηγορίες που πιθανώς σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα θα περιοριστούν δραστικά λόγω της ολοένα και μεγαλύτερης διείσδυσης του διαδικτύου.
Επομένως, το ψηφιακό χάσμα ουσιαστικά διαμορφώνεται και μεταλλάσσεται από πρωτογενές σε δευτερογενές, το οποίο δεν αφορά πλέον τόσο τα κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά των πολιτών όσο τις ψηφιακές δεξιότητες ή το ψηφιακό ανθρώπινο κεφάλαιο εν γένει και, κατ’ επέκταση, την “ψηφιακή ιδιότητα του πολίτη”».
Το διαδίκτυο ως μέσο διασκέδασης
Σε σχέση με τις δεξιότητες χρήσης του διαδικτύου, η αυτο-αντίληψη των χρηστών για το επίπεδο των διαδικτυακών τους δεξιοτήτων φαίνεται να έχει αυξηθεί σε σχέση με προηγούμενες μετρήσεις.
Ειδικότερα, το 86% του πληθυσμού της έρευνας δηλώνει ότι γνωρίζει να ανοίγει αρχεία (σε σύγκριση με το 82,3% του 2019) και το 87% εκτιμά ότι ξέρει να χρησιμοποιεί σωστές λέξεις-κλειδιά στις μηχανές αναζήτησης (84% στην έρευνα του 2019).
Το διαδίκτυο αποτελεί και σημαντικό πεδίο διασκέδασης για τους χρήστες στην Ελλάδα με την καθημερινή παρακολούθηση βίντεο να καταλαμβάνει την πρώτη θέση των προτιμήσεών τους στο 64%.
Ακολουθεί το «κατέβασμα» ή ακρόαση μουσικής με ποσοστό 56% και τα διαδικτυακά παιχνίδια με 44%.
Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν μέσα από 1.200 συνεντεύξεις, με άτομα τα οποία μπορούσαν να εκφραστούν στα ελληνικά, ακολουθώντας ένα μεικτό μοντέλο: ποσοτική έρευνα με τηλεφωνική και online συμπλήρωση δομημένου ερωτηματολογίου.
- Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και όλο τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, με εγκυρότητα και αξιοπιστία, στο cna.gr
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Facebook
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Twitter
- Ακολουθήστε το cna.gr στο YouTube
- Ακολουθήστε το cna.gr στο Instagram